Puheenaihe

Vanhus voi valittaa hoivakodistaan vain, jos maksaa kaiken itse tai palvelusetelillä – kuluttajaviranomainen vaatii nyt muutosta

Kuluttaja-asiamies ja Kuluttajaliitto vaativat, että asukkailla pitäisi olla sama oikeussuoja siitä riippumatta, miten asuminen kustannetaan.

Palvelutaloissa asuvien vanhusten kuluttajansuoja riippuu siitä, mistä rahat heidän asumiseensa tulevat.

Juha Perämäki

Vanhusten palvelutaloissa asuvien kuluttajansuoja on erilainen riippuen siitä, maksaako asiakas palvelusta itse, käyttääkö hän kunnan antamaa palveluseteliä vai onko hän kunnan ja palvelutalon välisen ostopalvelusopimuksen tai kunnan maksusitoumuksen piirissä. Tällä hetkellä kuluttajansuojalakia sovelletaan vain niihin palveluihin, jotka kuluttajat hankkivat yksityisiltä hoivakodeilta tai palvelutaloilta ja maksavat itse.

Poikkeuksena ovat palveluseteliasiakkaat. Palvelusetelilain mukaan kuluttajaoikeuden säännöksiä noudatetaan myös palveluseteliasiakkaisiin, vaikka setelin antaisikin kuluttajalle kunta tai kaupunki ja kuluttaja maksaisi palvelusta vain omavastuuosuuden. Asiakkaat, jotka ovat kunnan ostopalveluna tai maksusitoumuksella yksityiseltä palvelutalolta hankkiman palveluasumisen piirissä, jäävät sen sijaan kokonaan kuluttajansuojalain antaman turvan ulkopuolelle, vaikka asiakas maksaisi itse palvelusta huomattavan osan.

Käytännössä samassa palvelutalossa on usein sekä täysin itse maksavia että kunnan ostopalvelun piirissä olevia asukkaita. Jos palveluissa on puutteita tai virheitä, vain palveluistaan itse maksava asiakas voi vedota kuluttajansuojalakiin virheen oikaisemiseksi ja hyvittämiseksi. Sen sijaan kunnan ostopalvelun piirissä olevalla asiakkaalla samaa mahdollisuutta ei ole. Hän voi tosin tehdä sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain perusteella palvelun puutteellisesta laadusta muistutuksen tai kantelun valvontaviranomaiselle.

– Kuluttajien kannalta on ongelmallista, että he ovat saman palveluntarjoajan asiakkaina erilaisessa oikeudellisessa asemassa siitä riippuen, miten palvelu on kustannettu. Hoivapalvelujen kuluttajansuojaa pitäisikin arvioida kokonaisvaltaisesti julkisten palvelujen erityispiirteet huomioon ottaen ja kehittää virhetilanteiden hyvittämiseen toimiva ratkaisu, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen vaatii.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu