Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Hovioikeus vapautti Mannerheimintiellä kuorma-auton kanssa kolaroineen ratikkakuskin – Todistajat yksimielisiä onnettomuuden syystä

RATKAISU Helsingin hovioikeus hylkäsi 32-vuotiaan ratikkakuskin syytteen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta Eduskuntatalon edessä. Käräjäoikeus oli tuominnut kuljettajan sakkoihin.

Raitiovaunu ja kuorma-auto törmäsivät toisiinsa Mannerheimintiellä Eduskuntatalon kohdalla. Tapaus meni oikeuteen. Kuvituskuva.

Sirpa Repo

Raitiovaunukuljettaja ei syyllistynytkään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen Eduskuntatalon edessä Mannerheimintiellä lokakuussa 2016.

Näin päätti Helsingin hovioikeus torstaina. Hovioikeus hylkäsi syytteen.

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi viime vuoden huhtikuussa 32-vuotiaan naisen kahdeksaan päiväsakkoon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta eli maksamaan 104 euroa.

Tapahtumat saivat alkunsa lokakuussa 2016, kun raitiovaunu ja kuorma-auto törmäsivät kyljistään toisiinsa Mannerheimintiellä.

Oikeudessa puitiin sitä, syyllistyivätkö molemmat kuljettajat liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Käräjäoikeus vapautti kuorma-auton kuljettajan syytteestä, mutta tuomitsi ratikkakuskin, jonka valitti tuomiostaan hovioikeuteen.

Onnettomuus tapahtui, kun raitiovaunu oli ohittamassa kuorma-autoa. Vaunun etuosa oli mahtunut kuorma-auton ohi sujuvasti, mutta sen takaosa oli törmännyt autoon ja tehnyt peltivaurioita.

Ratikkakuskin mukaan onnettomuus ei voinut syntyä muuten, ellei kuorma-autokuski ollut liikuttanut autoaan samanaikaisesti, kun ratikka ohitti sen. Kuorma-autokuskin mukaan autoa ei liikuteltu.

Oikeudessa kuullun todistajan mukaan vaunun etuosan ja kuorma-auton välissä oli vain senttejä tilaa. Näin ollen käräjäoikeus piti uskottavana, että vaikka osa vaunusta mahtui ohi, on sen lähdettyä liikkeelle tapahtunut jonkinlainen liike tai keinahdus, jonka johdosta törmäys oli sattunut.

Oikeus katsoi, että pienet keinumiset ja myös sivusuuntaiset liikkumiset voivat olla mahdollisia tiessä olevien kuoppien ja kiskoissa olevien epätasaisuuksien johdosta.

Ratikkakuski ei hyväksynyt tuomiota, vaan vei tapauksen hovioikeuden ratkaistavaksi.

Naisen mukaan vaunu voi liikkua korkeintaan vain joitakin millejä sivusuunnassa, eikä minimaalinen liike voinut olla onnettomuuden syy.

Hovioikeus pyysi lausuntoa heiluriliikkeen mahdollisuudesta kahdelta raitiovaunukuljettajalta. Kuljettajien mukaan vaunu ei voi sivusuunnassa liikkua enempää kuin 24 millimetriä, eikä tällaistakaan liikettä tapahdu normaalisti suoralla tiellä.

Vaunun sivuttaissuuntainen liike ei kuljettajien mukaan ollut onnettomuuden syy. Koska vaunun etuosa oli mahtunut ajamaan kuorma-auton ohi, olisi myös sen loppuosan pitänyt mahtua ohittamaan auto, kuljettajat totesivat. Muuta selitystä kuljettajien mukaan törmäykselle ei ollut kuin se, että kuorma-auto oli liikkunut.

Hovioikeus päätyi päinvastaiseen ratkaisuun kuin käräjäoikeus ja vapautti naisen syytteestä.

Hovioikeuden mukaan ratikkakuski ei laiminlyönyt velvollisuuttaan noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta lähtiessään ohittamaan kuorma-autoa, joten syyte oli hylättävä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu