Puheenaihe

Kivan kamun kanssa kulkee vaikka sokkona – Pehtoorin päiväkodissa Kartanonkoskella kehitettiin kaveritaitoja

KASVATUS Sosionomiopiskelijoiden Reilu Kamu -hanke opastaa lapsia empaattisuuteen ja toisen auttamiseen toiminnallisin keinoin.

Matiasta, 7, sokkorata jännitti hiukan, mutta ei liikaa, kun samanikäinen Nicolas antoi taustatukea. Sosionomiksi opiskeleva Anne Vannesluoma antoi myös kaveruksille suuntaohjeita.

Leena Koivisto

Kuinka uskaltaa kulkea putken läpi, astua käärmeen yli ja työntää käden pussiin, jossa on sisällä jotain epämääräistä? Ja kaikki tämä vieläpä silmät sidottuina.

Pehtoorin päiväkodin eskarilaiset, joukossa muutama 5-vuotiaskin, näyttivät viikolla, että hyvin sujuu, kun vieressä kulkee kädestä kiinni pitävä päiväkotikaveri.

Rata oli yksi neljästä tehtäväkokonaisuudesta, joista jokaisesta lapset saivat Reilu Kamu -passiinsa tarran ja lopussa kaiken kruunuksi rintaansa Reilu Kamu -pinssin. Hyvien kaveritaitojen lähettiläinä paikalla vieraili kuuden sosionomiksi opiskelevan aikuisopiskelijan ryhmä Laurea-ammattikorkeakoulusta.

–  Tämä liittyi opintojaksoon, jossa tehtäväksi tuli tehdä jonkinlaista vaikuttamistyötä vapaavalintaiseen aiheeseen liittyen. Huomasimme, että tarvetta kiusaamisen ehkäisyyn esiintyy pientenkin lasten parissa, mutta materiaalia ja tutkimuksia on vähemmän kuin kouluikäisistä, Jaana Jäntti kertoo.

– Lapsella reilu kaveruus ennen eskari-ikää on vielä aika luontaista. Silloin leikitään kaikkien kaverien kanssa, mutta sitten juuri ennen kouluikää alkaa se bestiksen etsimisen vaihe, tietää Eija Puhilas, joka kertoo aiemmin työskennelleensä pitkään päivähoidossa.

–  Ajatuksemme olikin suunnitella keinoja, joilla voitaisiin vaikuttaa erityisesti 5–6-vuotiaiden yhteishenkeen niin, että kouluun siirtymisvaiheessa, kun toiset menevät ekalle luokalle ja toiset siirtyvät tokalle, säilyisi yhteisöllisyyden henki sekä toisten huomioon ottaminen. Eli pystyttäisiin niistä bestiksistä huolimatta toimimaan yhdessä myös muiden kanssa eikä suljettaisi ketään pois, hän jatkaa.

– Ystävälliseen käytökseen kuuluu tietysti sekin, että osataan puhua nätisti ja myös auttaa kaveria, Anne Vannesluoma lisää.

Jäntti toteaa, että tempaus oli vain pienimuotoinen näyte teemoista ja tavoista, joilla lasta voi tukea kohti empaattista ja toista ihmistä arvostavaan toimintaan.

– Toimintoja teemoihin voi kehitellä vaikka kuinka paljon lisää. Kaikki materiaalimme on vapaasti käytettävissä muissakin päiväkodeissa ja lapset saivat pinssin lisäksi tehtäväpassin mukaansa kotiin vietäviksi, jotta viesti kulkisi myös vanhemmille.

Päiväkotitempauksessa hyvää kaveruutta vahvistettiin toiminnallisuudella ja vuorovaikutustaitoihin keskittymällä.

Lapset pohtivat yhdessä kuvia katsellen, millaisia tunteita erilaisiin tilanteisiin liittyy ja jännittävän sokkoradan jälkeen kerättiin duplopalikoita reppuun, ei kuitenkaan omaan vaan kaverin. Erilaisia tervehdystapojakin kokeiltiin ja keskusteltiin hetki siitä, millainen on kiva kaveri.

Tiivistetysti mielipiteistä selvisi, että ainakin hän antaa toisen voittaa pelissä, jakaa lelujaan myös muille ja saattaapa yltyä halaukseenkin.

Lisätietoa Reilu Kamu -hankkeesta ja hankkeen tarjoamat materiaalit löytyvät täältä: https://www.facebook.com/reilukamu/

Lisää aiheesta

Vantaa aikoo ottaa psykologeja mukaan päiväkodin arkeen8.11.2018 06.30
Eduskunta hyväksyi uuden varhaiskasvatuslain – nämä asiat tulevat muuttumaan27.6.2018 15.58
Mielipide: Varhaiskasvatukseen tarvitaan psykologipalveluja14.10.2018 08.50
Mielipide: Uusi varhaiskasvatuslaki nostaa henkilöstön koulutustasoa – "Vääristyneen kuvan maalaaminen päiväkodin arjesta on tarpeetonta"28.4.2018 06.40
Keltikangas-Järvisen mukaan kaikki päivähoito ei ole varhaiskasvatusta: ”Pienillä aivoilla suureen ryhmään”11.12.2016 08.20

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu