Puheenaihe

Helsinki-Vantaalla ratkotaan ilmastokysymyksiä eri tavoin –  sähkölentokoneen kehitystyössä mukana oleminen on yksi niistä

ILMAILU Finavian tekninen johtaja pitää mahdollisena saada siivet lyhyillä matkoilla kantamaan osin sähkölläkin.

Finavia tähtää koko verkostossaan hiilineutraaliuteen ja kannustaa siihen myös sidosryhmiään. Yhtiö tukee myös sähkölentokoneen kehitystyötä.

Arkisto/Sauvo Jylhä

Helsinki-Vantaan historiallisen suuri laajennusohjelma on nyt puolenvälin paikkeilla.

Finavian miljardiluokan investointi pohjaa tulevaisuusnäkymään, jossa lentokentän viime vuonna 20,8 miljoonaan kasvanut matkustajamäärä nousee 30 miljoonaan.

– Kun tämäntyyppinen miljarditason investointi tehdään, sille täytyy olla perustaa. Eli vahva näkemys siitä, että myös tulevaisuudessa kasvu jatkuu, Finavian tekninen johtaja Henri Hansson muotoilee.

Hanssonin mukaan lentoaseman yleissuunnitelmassa on arvioitu, että nyt valmistuvat tilat, palvelut ja tekniikka riittävät pitkälle 2030-lukua.

– Kaikki on kiinni siitä, miten kysyntä ja liikennerakenne kehittyvät, eli esimerkiksi minkälaisiin aikoihin lentoja on. Automaatio, itsepalvelu, digitalisaatio ja erilaiset itseohjautuvuuteen perustuvat ratkaisut ovat varmasti voimistuvia tulevaisuuden asioita, joilla kapasiteetin hyödyntämistä voidaan edelleen kehittää.

Ilmastokysymykset ovat nousseet yhä voimakkaammin kyseenalaistamaan lentoliikenteen kasvua.

– Finavia on ottanut ilmastoasiat vahvaksi teemaksi osana strategiaa, eli kun kasvamme, kasvamme vastuullisesti. Paljon on jo tehtykin, Helsinki-Vantaa on ollut hiilineutraali jo vuodesta 2017 ja tavoitteemme on saavuttaa hiilineutraalisuus koko verkostossamme vuoden 2019 aikana. Kannustamme myös lentoyhtiöitä, lentokoneteollisuutta sekä muita sidosryhmiä samaan suuntaan Hansson listaa.

– Lentoasemillamme operoivat lentoyhtiöasiakkaamme toimivat pääosin uusilla, moderneilla lentokoneilla, joiden ympäristövaikutukset ovat koko ajan pienempiä. Myös koneiden korkeat täyttöasteet tehostavat vaikutuksia.

Finavia on ollut myös mukana rahoittamassa Suomen ensimmäistä sähkölentokonetta, jonka noin vuosi sitten perustettu Helsingin sähkölentokoneyhtiö osti viime kesänä sähköisen ilmailun kehittämistä varten. Konetta säilytetään Malmilla.

– Koneen avulla saadaan konkreettista kokemusta teknologian toimivuudesta. Haasteitahan siihen liittyy vielä paljon erityisesti jo siksi, että sähkövirran varaaminen valtavan suuritehoiseen moottoriin, eli yksinkertaisesti riittäväkestoiset akut, on suuri pulma ratkaistavaksi, Hansson luonnehtii.

Sähköistäminen kiinnostaa nyt suuresti myös lentokonevalmistajia, jotka tekevät paljon teknologiaan liittyvää tuotekehitystyötä.

Matkaa sähköllä lentämiseen on edelleen paljon, mitä Hanssonin mukaan kuvaa sekin, että asia on tällä hetkellä vielä osin koulukuntakysymys. 

Näkemykset siitä, ovatko sähkölentokoneet ylipäätään mahdollisia ikinä, jakautuvat puolesta ja vastaan.

– Sähköä ja polttomoottoria hyödyntävää hybridivaihtoehtoa pidän itse hyvinkin todennäköisenä. Silläkin päästään ympäristövaikutusten vähentämisessä pitkälle, koska polttomoottorissa voidaan käyttää uusiutuvaa polttoainetta.

Hansson maalailee, että 2040-luvulla, ehkä jo 30-luvun lopullakin, saattaisi olla mahdollista, että lyhyillä kotimaanmatkoilla nähtäisiin satapaikkaisia hybridikoneita.

– Täysiverisistä sähkölentokoneista eivät kykyni riitä povaamaan minkäänlaista vuosilukua, mutta sanottakoon niin, että kuulun uskovaisiin. Haluan uskoa, että nekin vielä joskus nähdään.

Uskotko sähkölentokoneiden tulevan matkustajaliikenteeseen?

Kyllä
75% (9 ääntä)
En
25% (3 ääntä)
Ääniä yhteensä: 12

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Helsinki-Vantaan vanhimman pysäköintihallin purku käynnistyi – Alkusoitto kakkosterminaalin laajennusrakentamiselle2.2.2019 06.55
Helsinki-Vantaan lentoasema ylsi uuteen ennätykseen – 20 miljoonan matkustajan rajan rikki14.12.2018 08.59
Helsinki-Vantaan jättilaajennus myllää myös liikennejärjestelyt – "Ensimmäinen puoli vuotta on hurjaa muutosten aikaa"3.12.2018 07.10
Satamajohtajasta tuli lentokenttäpomo – Näin Finavian uusi toimitusjohtaja haluaa kehittää Helsinki-Vantaata15.2.2018 07.05
Suomi nousi siivilleen vuonna 2017 – Finavia takoi ennätyksen: lähes 22 700 000 matkustajaa12.1.2018 20.43

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu