Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi plussalle, vaikka viime syksynä näytti huonolta – Kävijämäärät putosivat eniten pk-seudulla

Pääkaupunkiseudulla kauppakeskusten viime vuoden kokonaismyynti kasvoi, mutta kävijämäärät vähenivät.

Arkisto/Jussi Vehkasalo

Suomalaisten kauppakeskusten viime vuoden vertailukelpoinen kokonaismyynti nousi tasan prosentin suuremmaksi kuin 2017. Koska myynti kasvoi alkuvuonna hyvin, loka-joulukuun pudotus ei vienyt tulosta miinukselle.

Kokonaismyynti laski 1,1 prosenttia viime vuoden loka-joulukuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Pääkaupunkiseudulla myynti laski 0,5 prosenttia, muilla suurilla kaupunkiseuduilla 2,7 prosenttia ja muualla Suomessa 0,7 prosenttia. Myynnin pudotus oli jyrkintä lokakuussa.

Pukeutumisen toimialan pitkään jatkunut myynnin lasku kiihtyi viimeisellä vuosineljänneksellä 2018. Vuositasolla myynnin lasku oli 4,8 prosenttia, mutta kaikilla muilla toimialoilla myynti kasvoi vuoden 2018 aikana edelliseen vuoteen verrattuna.

Viihde- ja vapaa-ajanpalvelujen myynti kasvoi jopa 19 prosenttia, ja nousu oli suurinta pääkaupunkiseudulla.

Viihde- ja vapaa-ajanpalvelujen osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä on silti pieni, vain parin prosentin luokkaa. Myös muiden kaupallisten palvelujen, kauneuden ja terveyden tuotteiden sekä kahviloiden ja ravintoloiden myynti kasvoi selvästi vuoteen 2017 verrattuna.

Kauppakeskusten suurimman toimialan, päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myynti nousi vuositasolla 0,8 prosenttia.

Vertailukelpoisen kauppakeskuskannan kävijämäärä laski viimeisellä neljänneksellä 1,1 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vuositasolla kävijämäärä väheni 1,6 prosenttia. Eniten kävijämäärät vähenivät pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa.

Kun mukaan lasketaan uudet kauppakeskukset ja olemassa olevien keskusten laajennukset sekä remontit, kauppakeskusten kokonaismyynti nousi viimeisellä vuosineljänneksellä 1,2 prosenttia. Kävijämäärät puolestaan kasvoivat 2,2 prosenttiin. Vuositasolla koko kannan myynti kasvoi 4,6 prosenttia.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy.

Uusi toimialaluokittelu

Muoti ja asusteet: Vaatteet, jalkineet, laukut, korut, kellot, asusteet

Kauneuden ja terveyden tuotteet: Kosmetiikka, luontaistuotteet, kampaamotarvikkeet, apteekit, optikkoliikkeet

Vapaa-aika: Urheilu, kirjat ja paperi, harrastusliikkeet, kännykät ja liittymät, pelit, valokuvaus, lelut ja lastentarvikkeet, lemmikit

Sisustaminen ja kodin tarvikkeet: Huonekalut, kodin tarvikkeet, kukat, sisustus- ja lahjatavaraliikkeet, kodintekniikka

Päivittäistavarat: Elintarvikkeet, päivittäistavarat, makeiset, kioskit, Alko sekä hypermarketien päivittäistavarat

Tavaratalot: Tavaratalot sekä hypermarketien käyttötavarat

Muut liikkeet: Liikkeet, joiden myyntiä ei ole pystytty kohdistamaan muille toimialoille

Kahvilat ja ravintolat: Baarit, yökerhot, kahvilat, pikaruoka, food court, jäätelö-, mehu- ja smoothiebaarit, ravintolat

Kauneus- ja hyvinvointipalvelut: Parturi-kampaamot, kauneushoitolat, tatuointiliikkeet, kunto- ja joogasalit, hierontapalvelut, terveyspalvelut; lääkäriasemat, hammaslääkärit yms.

Viihde- ja vapaa-ajanpalvelut: Elokuvateatterit, keilaradat, pelisalit, kiipeilyseinät, liikunta-, seikkailu- ja teemapuistot, taidemuseot, teatterit, konserttisalit

Kaupalliset palvelut: Pesulat, suutarit, pukuvuokraamot, vaatelainaamot, auton huolto-, pesu-, vuokraus- ym. palvelut, matkatoimistot, pankit, vakuutusyhtiöt, posti, kiinteistönvälitys, eläinlääkäri, pienvarastopalvelut, muut kaupalliset palvelut

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu