Vaalikoneemme on nyt avattu!

Urheilu

Tässä on Neste Rallin reitti 2019 – megahyppy ja 10 kilometriä tietä, jota ei ole koskaan aiemmin käytetty

Kuva viime kesän rallista.

Toni Ollikainen / AKK Sports oy

Tänä vuonna 1.–4. elokuuta ajettavan Suomen MM–rallin eli Neste Rallin reitti pohjautuu viimevuotiseen mestarireseptiin. Uudet mausteet, kuten Leustun paluu, luovat kilpailusta jälleen jännittävän 23 erikoiskokeen taiston Keski–Suomen sorateillä. Suomen MM–ralli käynnistyy tuttuun tapaan Harjun erikoiskokeella Jyväskylän ydinkeskustassa torstai–iltana 1.8.

Vuonna 2014 kuudentoista vuoden tauon jälkeen paluun tehnyt Harju on vakiinnuttanut paikkansa rallikansan sydämissä.

– Harju on edelleen todella suosittu. Kyseessähän on täysipainoinen erikoiskoe, missä mennään niin soralla kuin asfaltilla suomalaiseen tapaan puiden välissä. Harjulla on tarjottavaa niin kuskeille, katsojille kuin kumppaneille, kehuu Neste Rallin apulaiskilpailunjohtaja, reittivastaava Kari Nuutinen.

Harjun jälkeen suunnataan iltahuoltoon Jyväskylän Paviljongille. Huoltoparkin ohella tapahtumavieraat pääsevät nauttimaan tänä vuonna rallista myös Paviljongin Ympyrätorilla, jossa kilpailun käänteitä on mahdollista seurata WRC All Live –lähetysten kautta jättiscreeniltä.

Viime vuonna loppuunmyyty Oittila aloittaa perjantain perinnepätkät.

Perjantaina erikoiskokeiden nimet ovat säilyneet samoina viime vuodesta, mutta kuljettajia ei päästetä täysin tuudittautumaan vanhaan kaavaan.

– Viime vuonna Oittila oli käytännössä loppuunmyyty. Sinne jouduttiin sulkemaan lähestymistiet ja kilpailijoiden oli vaikea päästä erikoiskokeelle. Päädyttiin siirtämään erikoiskoe tänä vuonna heti aamuun, jolloin liikenteen sujuvuus pystytään turvaamaan, Nuutinen taustoittaa.

Oittilan jälkeen perjantaina vuorossa ovat viime vuodelta tutut Moksi, Urria, Ässämäki ja Äänekoski.

Kolmas ajopäivä alkaa Pihlajakosken postikorttimaisemissa. Tälle vuodelle Pihlajakoski on saanut täysin uuden alkuosuuden.

– Pihlajakoski on entistäkin herkullisempi pätkä. Siinä on heti alussa noin 10 kilometriä uutta tietä, jota ei ole Suomen MM–rallissa koskaan aiemmin käytetty, Nuutinen hehkuttaa.

Pihlajakoskelta siirrytään kohti perinteistä Päijälää, jossa elettiin viime vuonna rinnasta repiviä hetkiä, kun WRC2–luokka johtanut Kalle Rovanperä oli lähellä keskeyttää. Lopulta nuori jyväskyläläinen teki timomäkiset ja ajoi konepelti pystyssä.

– Päijälässä tuli iskari konepellistä läpi ja olihan se harmi. Ei se enää toki mieltä kaiherra, muttei ole rakkaimpia muistojakaan. Oli silti siistiä, kun ajoimme Pihlajakoskelta huoltoon rikkinäisellä autolla. En ole koskaan nähnyt niin paljon ihmisiä hurraamassa ja kannustamassa meitä, Rovanperä muistelee yhtä uransa tunteikkainta hetkeä.

Päijälästä päästään uudistuneen Kakariston kimppuun.

– Kakaristo lähtee nyt Rapsulantieltä. Alku on ajettu viimeksi vuonna 1997, joten se on nykykuljettajille tuntematonta, Nuutinen paljastaa.

Rapsulantiellä on nähty ratkaisuja jopa mahdollisesti maailmanmestaruuksienkin kannalta, kun turvallisessa johdossa vuoden 1986 kilpailun sunnuntaipäivänä silloin ajanut Markku Alen kaatoi Lanciansa ulosajossa kyseisellä tieosuudella ja menetti johtopaikkansa sekä kallisarvoisia MM–pisteitä.

Kakariston jälkeen lauantain ohjelmistossa nähdään kysytty ja haluttu paluu, kun vuorossa on Leustun erikoiskoe.

– Leustussa on paljon risteyksiä, joihin yleisö pääsee helposti. Leustu on upeaa tiestöä paitsi urheilullisesti, myös katsojakokemuksen puolesta, Nuutinen kertoo.

Neste Ralli päättyy sunnuntaina kahteen kertaan ajettaviin Laukaan ja Ruuhimäen erikoiskoisiin. Ruuhimäessä rallifaneja odottaa jälleen kuuluisa hyppysuora sekä viime vuonna rallimaailman hullaannuttanut megahyppy Laukaa Areenalla. Ruuhimäen jälkimmäinen koitos on myös Power Stage –erikoiskoe, josta viisi parasta kuljettajaa saa lisäpisteitä.

– Ruuhimäestä jäi viime vuonna älyttömän hieno fiilis, kun kaikki onnistui suunnitelmien mukaan. Megahypystä on otettu mallia myös maailmalla, sillä Meksikon MM–rallin järjestäjät halusivat itselleen samantyyppisen hypyn.

– Kiitos myös Laukaan kunnalle hienosta yhteistyöstä, että Ruuhimäkeä on kehitetty eteenpäin. Kuntayhteistyö on Neste Rallin kehityksen tärkeä kivijalka, jonka kautta pääsemme tarjoamaan katsojille entistä parempia kokemuksia – tästä hyvänä esimerkkinä toimii myös Äänekosken kunta, Nuutinen kiittelee.

Lähde: AKK:n tiedote

– Sport Content

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Urheilu

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu