Puheenaihe

Maakuntajohtaja: "Käsittämättömiä" Tallinna-tunnelin varauksia ei voida pitää vuosikausia – "Pitäisi täyttyä kolme kriteeriä"

Ossi Savolainen ei pidä tunnelia toteutuskelpoisena ennen 2030.

Uudenmaan maakuntahallituksen piti alkuviikosta ohjeistaa jatkovalmistelua Tallinna-tunnelivaihtoehdoista. Uusimaa-kaava siirtyi kuitenkin käsiteltäväksi ylimääräiseen kokoukseen 11. maaliskuuta.

Näin jo siksi, että esittelijä, maakuntajohtaja Ossi Savolainen makasi kovassa kuumeessa kotonaan.

Koko 100 kilometrin tunnelin toteutuminen on muutenkin hyvin epävarma, sanoo Savolainen.

– Oma mielipiteeni on, että sen rahoittaminen edellyttää useampien tahojen sitoutumista hankkeen toteuttamiseen. Kansallisen rahoituksen lisäksi edellytyksenä on EU ja yksityinen rahoitus.

Rahoitusta ei vielä ole, vaan Angry Birds -pelikonkari Peter Vesterbackan ja kumppanien perustama kehitysyhtiö Finest Bay Area, joka on saanut 100 miljoonan euron sijoituksen tunnelihankkeen suunnitteluun dubailaiselta yhtiöltä.

Vesterbacka ja Espoon kaupunki ovat jääneet ainoiksi kannattamaan Espoon kautta kulkevaa linjausvaihtoehtoa Tallinnaan.

Savolaisen mukaan muut lausunnot (HSL, Väylävirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, Helsinki, Vantaa) tukevat Helsinki-Tallinna -tunnelivaihtoehtoa, jos siihen koskaan päästään.

– Pitäisi täyttyä kolme kriteeriä. Sen pitää olla sidoksissa kansalliseen liikenneverkkoon ja solmukohtiin, eli lentokenttä on oleellinen. Tunnelissa pitää olla mahdollisuus matkustaja- ja rahtiliikenteeseen. Sitä ei kannata rakentaa, jos se ei ole sidoksissa Rail Baltikaan. Menee tunneli sitten mitä kautta tahansa, se menee Helsinki-Vantaan lentokentälle. Helsinki-Tallinna -kaksoiskaupunki-idea puoltaa tietyllä tavalla asioita.

Savolainen huomauttaa, että maankäytöllisesti ei voida mitään käsittämättömiä varauksia ylläpitää vuosia tai kymmeniä vuosia.

Maakuntahallitus antaa virkamiehille ohjeen jatkovalmisteluun. Ehdotusvaihe tulee lausunnoille, ja lopuksi asian ratkaisee Uudenmaan liiton valtuusto.

Aikataulusta Savolainen toteaa, ettei pidä hanketta toteuttamiskelpoisena ainakaan ennen 2030, jos silloinkaan. Tunnelin rakentaminen edellyttää monien muiden erittäin mittavien hankkeiden toteutumista eli lentorataa, Pisararataa ja Rail Balticaa.

– Sen jälkeen voidaan miettiä mahdollisesti Tallinna-tunnelia. Se ei voi valmistua ykkösenä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Peter Vesterbacka kiistellystä Tallinna-tunnelista: "On vain yksi hanke"4.12.2018 12.08
Peter Vesterbacka sai 100 miljoonaa Tallinna-tunneliin – kattaa alle prosentin kokonaiskuluista3.12.2018 13.57
Ministerit Berner ja Simson: Helsinki–Tallinna-tunneli tärkeä suurhanke – Näin toteutuminen vaikuttaisi maiden arjessa30.11.2018 15.03
USU: Joka toinen suomalainen kannattaa Tallinna-tunnelia – "Avataan jouluaattona 2024"16.6.2018 08.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu