Puheenaihe

Tunnelijunaa ajava hanke etenee – Vantaalta lentoradan suunnitteluun 4 miljoonaa euroa

Lentorata toisi vaihdottomat raideyhteydet maakunnista Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Arkisto/Armi Suojanen

Vantaa päätti merkitä Suomi-Rata-hankeyhtiön osakkeita enintään neljällä miljoonalla eurolla. Kaupunginvaltuusto teki asiasta päätöksen maanantaina.

Hankeyhtiö vastaa Pasilasta lentoaseman kautta Tampereelle kulkevan raideyhteyden suunnittelusta. Rata kulkisi Vantaan alueella pääosin tunnelissa.

Kaupunginjohtaja Ritva Viljanen korosti valtuuston kokouksessa, että Vantaa sitoutuu rahoittamaan vain lentoratahankkeen ensimmäisen vaiheen suunnittelua. Muu osallistuminen edellyttää uutta päätöksentekoa.

Vielä pari kuukautta sitten Viljanen ei luvannut hankkeelle rahaa.

– Lähtökohtana on, että isot raidehankkeet rahoittaa valtio, kommentoi Viljanen Vantaan Sanomille tammikuun alussa.

Valtuuston päätös oli yksimielinen, mutta sitä edelsi pitkä keskustelu. Raideliikenteen kehittäminen sinänsä sai tukea yli puoluerajojen.

Useat Vasemmistoliiton valtuutetut ihmettelivät, miksi lentoratahankkeen eteenpäin viemisellä on niin kiire. Vasemmistoliiton valtuustoryhmä ehdottikin asian palauttamista uudelleen valmisteluun. Esitys ei kuitenkaan saanut riittävästi kannatusta.

– Ei Vantaan kannata laittaa rahaa hankkeeseen, joka kuuluu valtiolle, kommentoi Jussi Saramo (vas.).

Valtuutettu Tiina Tuomela (kd.) muistutti, että kun hankkeen suunnitteluun sitoudutaan sen suunnitteluvaiheessa, niin siinä ollaan mukana myös investointivaiheessa.

– Neljälle miljoonalle eurolle olisi parempiakin käyttötarkoituksia, lausui Tuomela.

Lentoradan hinta on ollut nousukiidossa. Liikenneviraston (nyk. Väylävirasto) vuonna 2010 tekemässä selvityksessä radan hinnaksi arvioitiin miljardi euroa. Pari kuukautta sitten tammikuun 2019 alussa Liikennevirasto arvioi lentoradan maksavan noin 2,4 miljardia euroa. Vantaan kaupunginhallituksen maanantaisen kokouksen esityslistassa Pasilasta Tampereelle kulkevan radan kokonaiskustannuksiksi arvioidaan 5,5 miljardia euroa.

Pelkästään ratayhteyden suunnittelun kustannukseksi arvioidaan 150 miljoonaa euroa. Hankeyhtiön ensimmäisen suunnitteluvaiheen pääomitustarpeen uskotaan olevan 30 miljoonaa euroa.

Valtiolta suunnitteluun tulee 16 miljoonaa euroa, joten muilta osakkailta tarvitaan 14 miljoonaa euroa. Tästä Vantaan kaupungin osuus on maanantaisen päätöksen mukaisesti enimmillään 4 miljoonaa euroa.

Juha Malmi (sin.) kysyi, että antaako Vantaan osuus suunnittelukustannuksista viitteitä siitä, millaisen suhteellisen osuuden Vantaa maksaa myös radan lopullisista kustannuksista.

Lentorata

Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoterminaalin kautta pääradalle ja Tampereelle kulkeva lähinnä kaukoliikenteelle tarkoitettu rata.

Kaksiraiteinen ja noin 30 kilometriä pitkä rata kulkisi Vantaan alueella tunnelissa.

Toisi vaihdottomat raideliikenneyhteydet maakunnista Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Lentorata on huomioitu myös Vantaan vuoden 2020 yleiskaavassa.

Radan päätavoitteena on parantaa pääradan kapasiteettia sekä vähentää häiriöherkkyyttä erottelemalla eri nopeudella kulkevat kauko- ja lähijunat omille raiteilleen.

Valtion, Vantaan ja muiden hankkeeseen osallistuvien julkisyhteisöjen sekä EU-rahoituksen lisäksi ensimmäisen suunnitteluvaiheen jälkeen rahoittajiksi haetaan myös institutionaalisia sijoittajia.

Suomi-Rata-hankeyhtiö on tarkoitus perustaa maaliskuun 2019 loppuun mennessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kaupunki haluaa junan kulkemaan tunnelissa Vantaan alla – Kaupunginjohtaja: Suunnittelulla on jo kiire2.1.2019 08.10
Lentorata maksaisi noin miljardi euroa10.3.2018 07.05
Suomeen uusi merkittävä junarata yksityisen yhtiön avulla? – Vastuuministeri antaa tukea Lentoradan rahoitusidealle6.2.2018 08.46

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu