Puheenaihe

Apotti vähentää tilapäisesti terveyskeskusten vastaanottoaikoja  – Apua voi hakea palvelusetelillä yksityiseltä

Uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton ennakoidaan hidastavan sosiaali- ja terveyspalveluiden toimintaa.

Johanna Erjonsalo

Vantaa ottaa käyttöön uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän Apotin lauantaina 11. toukokuuta.

Kyse on massiivisesta uudistuksesta, jonka käyttöönoton ennakoidaan hidastavan terveys- ja sosiaalipalveluiden toimintaa.

Esimerkiksi terveysasemilla on toukokuussa tarjolla vähemmän vastaanottoaikoja.

9.–17. toukokuuta terveysasemilla on ainoastaan päivystyksellistä päiväpoliklinikkatoimintaa, jolloin kaikki asiointi tapahtuu vuoronumerolla.

Kaupunki myöntää tarvittaessa palvelusetelin, joka avulla potilas voi hakeutua hoitoon yksityiselle puolelle.

– Jos vaiva ei ole akuutti, kannattaa aika varata terveysasemalle Apotin käyttöönoton jälkeiseen aikaan tai hyödyntää palvelusetelillä yksityisiä terveyspalveluja, vinkkaa viestintäpäällikkö Anne Kettunen.

Kaupunki tiedottaa lisää palveluseteleiden käytöstä lähiaikoina. Ylipäätään Apotin käyttöönottoon liittyvistä muutoksista tiedotetaan täällä.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstö opettelee järjestelmän käyttöä vielä kevään aikana. Osa henkilöstöstä on poissa normaalista työstään siirtämässä tietoja vanhoista järjestelmistä uuteen järjestelmään.

– Koulutusten ja järjestelmien välisen tiedonsiirron aikana palveluissamme työskentelee runsaasti sijaisia, joista osalle toimintamme on tutumpaa ja osalle uudempaa. Tämäkin voi osaltaan hidastaa palvelua, Kettunen sanoo.

Ensimmäisenä Apotti otetaan käyttöön suurimmassa osassa terveyspalveluita ja perhepalveluita sekä vanhuspalveluissa.

Toinen käyttöönotto tapahtuu marraskuussa 2019, jolloin mukaan liittyvät suun terveydenhuolto, päihdepalvelut, vammaispalvelut, työllisyyspalvelut ja perheoikeudelliset asiat.

Apotin käyttöönoton myötä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset saavat käyttöönsä yhden yhtenäisen tietojärjestelmän.

Asiakkaille suunnattu asiointikanava Maisa mahdollistaa entistä laajemman sähköisen asioinnin.

Ne, jotka eivät halua sähköisiä palveluita käyttää, asioivat sosiaali- ja terveyspalveluiden kanssa jatkossa ihan samalla tavalla kuin ennen Apottia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Vantaa palkkaa 20 lääkäriä Apotti-sijaisiksi - syksyn sijaisuudet lähes täytetty22.8.2018 07.35
Apotin käyttöönotto Vantaan sosiaali- ja terveyspalveluissa viivästyy muutaman kuukauden – "Emme halunneet hötkyillä"17.10.2018 08.10
Vantaalaiset tutustuvat pian Maisaan – Tätä kaikkea se tarjoaa19.11.2018 06.40
Vantaa palkkaa 20 lääkäriä Apotti-sijaisiksi - syksyn sijaisuudet lähes täytetty22.8.2018 07.35

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu