Puheenaihe

Lastensairaalan päivystyksessä pitkiä jonoja, vanhemmat lapsineen istuneet pitkin aulan lattioita – Hus: "Mietimme uutta toimintamallia"

PÄIVYSTYS Potilastietojärjestelmän muutos ruuhkautti Uuden lastensairaalan aulan, kun vanhemmat ovat jonottaneet lapsineen ilmoittautumaan.

Tammikuinen potilastietojärjestelmän muutos aiheutti Uuden lastensairaalan päivystykseen pitkiä jonoja.

Päivi Tuovinen

Uuden lastensairaalan päivystyksen aulatila ilmoittautumisineen on osoittautunut epäkäytännölliseksi.

Jonotusajat tiskille ovat venyneet jopa tunnin pituiseksi ja istumapaikkoja on liian vähän. Vanhemmat ovat lapsineen odottaneet vuoroaan istumalla pitkin aulan lattioita ulko-ovien edessä.

Facebookin äitiryhmässä asiasta virisi viime viikolla vilkas keskustelu. Eräs äiti kertoi pitäneensä kuumeista pariviikkoista vauvaa seisten sylissään lähes tunnin ajan, koska tuoleja ei ollut riittävästi. Toinen sanoi lähteneensä päivystyksestä yksityiselle lääkäriasemalle. Syynä oli pitkä odotusaika ja lapsen sijoiltaan mennyt kivulias käsi.

Aikaisemmin aulan tiskille pääsi kävelemään suoraan ja ilmoittautumisen jälkeen varsinaiseen odotustilaan.

Sairaalan linjajohtaja Anne Wikström kertoo, että aulaan ja odotusaikoihin liittyvät ongelmat ovat sairaalan tiedossa.

– Olemme saaneet asiasta palautetta. Tuoleja on lisätty ja sisäänkirjautumiseen mietitään uutta toimintamallia.

Jonotusajat kasvoivat Wikströmin mukaan tammikuussa, kun potilastietojärjestelmä vaihtui. Uudessa lastensairaalassa toimiva terveyskeskuspäivystys siirtyi Husin vastuulle.

Potilaat kirjataan jatkossa Husin potilastietojärjestelmään. Ensimmäisellä käyntikerralla aikaa kuluu potilastietojen tallentamiseen. Aikaisemmin potilaat kirjattiin kaupungin omaan järjestelmään vanhoina asiakkaina.

– Ilmoittautumisprosessi hankaloitui hieman, kun päivystystoiminta siirtyi kaupungilta meille. Kirjaamisessa on enemmän muodollisuuksia ja tietoturva-asioita. Ilmoittautumisprosessi vie nyt enemmän aikaa, perustelee Wikström.

Tähän asti ilmoittautumistiskillä potilaita on ollut ottamassa vastaan sihteeri ja hoitaja. Jatkossa hoitajia saattaa ruuhka-aikana olla kaksi.

Pitkistä jonotusajoista johtuen myös henkilökunnan työaikoja on rukattu uudelleen ja mietitty muutenkin toimivampia käytänteitä.

– Olemme käyneet läpi sisäänkirjautumista. Työvuoroja on muutettu niin, että henkilökuntaa on enemmän silloin kun potilasmäärät ovat suuremmat. On ikävää, että potilaat ovat joutuneet odottamaan ilmoittautumisaulassa pitkään. Tämä ei kuitenkaan ole pidentänyt odotusaikaa lääkärin vastaanotolle.

Wikströmin mukaan ilmoittautumisen ja kotiin pääsyn välillä aikaa on kulunut keskimäärin 90 minuuttia. Ruuhkaisimpina päivinä potilaita on ollut noin 150.

Lastensairaalan päivystys on auki ympäri vuorokauden. Virka-aikaan eli kello 8–16 potilaat hakeutuvat ensisijaisesti omalle terveysasemalle.

Aulatilaan tuotujen uusien tuolien lisäksi tiskille jonottavien numeronäyttöjä on lisätty.

– Ilmoittautumistilan kalustus ei ollut onnistunut. Se muutetaan toimivammaksi. Vuoroa on mahdollista odottaa nyt myös meidän isossa aulassa. Sinne on lisätty vuoronumerotietoa.

Wikströmin mainitsema iso aula sijaitsee niinikään sisääntulokerroksessa aulan suuren akvaarionäyttöseinän takana.

Järjestelmä muuttui, jonot pitenivät

Malmin ja Haartmanin päivystykset siirtyivät Hus Akuutin vastuulle tammikuussa.

Jatkossa myös kaikki Uuden lastensairaalan päivystyspotilaat ovat Husin potilaita.

Muutoksen myötä potilastietojärjestelmä vaihtui.

Aikaisemmin potilaat kirjattiin kaupungin, jatkossa Husin tietojärjestelmään.

Tietojärjestelmien vaihdos on aiheuttanut pitkiä jonoja Uuden lastensairaalan päivystyksessä.

Ensimmäistä kertaa järjestelmävaihdoksen jälkeen lastensairaalassa asioivat potilaat tallennetaan uuteen järjestelmään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu