Puheenaihe

Eri kulkumuotoja yhdistävät palvelut lisäävät kestävää liikkumista Helsingissä – julkiset suosituin matkustusmuoto 

Kuvituskuva.

Johanna Erjonsalo / Arkisto

Suunnittelu- ja konsultointiyhtiö Rambollin toteuttamassa tuoreessa tutkimuksessa on ensimmäistä kertaa maailmassa vertailtu MaaS-palvelun käyttäjien ja keskivertokaupunkilaisten matkustuskäyttäytymistä. 

MaaS (Mobility as a Service) eli liikkuminen palveluna yhdistää eri liikkumismuodot kaupunkipyöristä vuokra-autoihin. Tutkimuksen perusteella valtaosa matkoista tehdään joukkoliikenteellä, vaikka auton käyttöön olisikin mahdollisuus.

Whimpact-tutkimuksessa tarkasteltiin anonyymia dataa yli vuosi sitten Helsingissä lanseeratusta Whim-palvelusta, jossa on yli 70 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. 

Ne helsinkiläiset, joilla on vastaavat väestötiedot kuin Whimin käyttäjillä, tekivät noin puolet matkoista joukkoliikennettä hyödyntäen. Whim-palvelun käyttäjät taittoivat matkoistaan kolme neljäsosaa joukkoliikenteen avulla. 

– Tutkimus osoittaa, että joukkoliikenne on ylivoimaisesti käyttäjien suosituin kulkumuoto, vaikka palvelun kautta on tarjolla muitakin kulkumuotoja edullisesti, kertoo Rambollin älykkään liikkumisen kansainvälisistä palveluista vastaava johtaja Jukka-Pekka Pitkänen.

Pitkäsen mukaan tutkimus osoittaa, että useiden eri liikkumismuotojen välillä sukkuloivat ns. multimodalistit hyödyntävät Whim-palvelua monipuolisesti.

– Heille palvelu on ratkaisu myös matkan alku- tai loppukilometrien liikkumiseen. He yhdistivät polkupyörän, taksin tai vuokra-auton ratkaistakseen matkan sen osuuden, jolle joukkoliikenne ei ulotu, Pitkänen kertoo.

Whim-palvelun käyttäjät tekivät taksilla reilut kaksi prosenttia matkoistaan. Se on yli kaksi kertaa useammin kuin keskimäärin Helsingissä. Monet palvelun käyttäjät pitävät taksin ja vuokra-autojen saatavuutta kannustimena omistusautosta luopumiseen, mikä vähentää yksityisautoilun määrää. 

Lisäksi Whimin käyttäjät hyödyntävät kaupunkipyöriä liityntäliikenteeseen todella paljon. Yli 40% kaupunkipyörämatkoista tehtiin yhdessä joukkoliikennematkan kanssa.

Mikä on Whim?

• Maas Global Oy käynnisti Whim-palvelun suunnittelun Helsingissä lokakuussa 2016 ja palvelu lanseerattiin seuraavana vuonna. Vuoden 2018 lopussa rekisteröityneitä käyttäjiä oli Helsingissä 72 000.

• Whim kerää eri palvelimilta tietoa muun muassa joukkoliikenteestä, kaupunkipyöristä ja taksiliikenteestä, ja tarjoaa tiedon käyttäjälle yhdessä palvelussa. 

• Whimin kautta käyttäjä näkee tarjolla olevat liikennevälineet, voi suunnitella reitin, tehdä tilauksen ja maksaa sen – kaikki yhdellä sovelluksella. Matkan voi maksaa yhden matkaketjun kerrallaan tai ostaa kuukausipaketin, johon sisältyy tietty määrä käyttöoikeuksia eri välineisiin.

• Helsinki valikoitui ensimmäiseksi tutkimuksen kohteeksi, koska Suomessa on hyvin saatavilla avointa dataa liikenteen reiteistä. Suomea voidaan pitää MaaS-ratkaisujen edelläkävijämaana. 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu