Puheenaihe

Mielipide: Vantaalle tarvitaan kaksi ratikkalinjaa – "Yksinkertaisinta ja halvinta"

Voisi myös miettiä, onko tämä suunniteltu raideliikenne ollenkaan tarpeen, pohtii kirjoittaja mielipidekirjoituksessaan.

Johanna Erjonsalo

Yksinkertaisinta ja halvinta olisi tehdä kaksi ratikkalinjaa. Toinen Mellunmäestä Tikkurilan aseman itäpuolelle ja toinen sen länsipuolelle esimerkiksi leveää Asematietä pitkin lentoasemalle, kirjoittaja ehdottaa.

Vantaan kaupunki suunnittelee raitiotielinjaa Mellunmäestä Hakunilan, Tikkurilan, Jumbon ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Ongelmana on Tikkurila, koska raitiotien pitäisi alittaa rautatieasema (ehkä sen kaikki kuusi raidetta) ja ykkösvaihtoehdossa kulkea Ratakujan kautta.

Ratakujan kautta kulkeva linja on todettu haastavaksi, siis vaikeaksi. Karttaa katsoessa se tuntuu luontevalta, mutta miten taataan sen varren asukkaiden, asiakkaiden ja muiden kulkijoiden turvallinen kulku?

Entä miten varmistetaan kadun varren talojen kestävyys ilman vaurioita ja asukkaiden turvallisuus hätätilanteissa?

Katu on kapea. Hiukan liian kapea jo nyt, koska sen varrelta ajetaan Tikkuparkkiin, jossa on kolme kerrosta maan alla ja viisi yläpuolella. Kumpaankin vilkas liikenne. Pysäköintitalo on iso. Ja edempänä Kirjastopuiston alla, suunnitellun ratikkalinjan alla, on toinen parkkihalli. Sen alittaminen vasta pulma onkin.

Ratakujan asukkaat ja sen varren asunto-osakeyhtiöt ovat valittaneet suunnitelmasta kaupungille.

On kai ajateltu raitiotien rakentamista kaivamalla kadut ja puisto auki 10 metrin syvyydeltä ja sitten kattamalla betonilla. Sehän ei riitä eikä ole mahdollista puiston eteläpäässä maanalaisen parkkihallin vuoksi. Ehkä pohjoisin siipi kaupungintalostakin pitäisi purkaa ja ainakin repiä auki juuri valmiiksi saatu hieno Kirjastopuisto.

Parempi vaihtoehto olisi viedä ratikka 30 metrin syvyyteen tunneliin kuin metro. Metrojen rakentajat tietävät, että tunnelin poraaminen on halvempaa kuin tehdä betonikate niin kuin ainakin Ratakujan kohdalla on suunniteltu. Betonitunnelin kai pitäisi jatkua Kielotielle asti, missä noustaisiin pintaan. Toinen vaihtoehto on linjata raitiotie pohjoisemmaksi Valkoisenlähteentielle. Sitä kautta pääsisi hyvin urheilukeskuksiin. Sen huono puoli olisi, että se ei kulkisi ihan Tikkurilan keskustan kautta.

Yksinkertaisinta ja halvinta olisi tehdä kaksi ratikkalinjaa. Toinen Mellunmäestä Tikkurilan aseman itäpuolelle ja toinen sen länsipuolelle esimerkiksi leveää Asematietä pitkin lentoasemalle. Toinen ratikka voisi olla nimeltään I niin kuin itä ja toinen L niin kuin länsi.

Voisi myös miettiä, onko tämä suunniteltu raideliikenne ollenkaan tarpeen. Ehkä. Se lisäisi julkisen liikenteen monipuolisuutta ja olisi hienoa. Raitiovaunujen väristä kansa voisi äänestää ellei kaupunginhallitus tai -valtuusto sitä päättäisi.

Jouni Tarjamo

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ratikan paras reitti Tikkurilan aseman ohi kulkee tunnelissa – Se on kallein ja vaikein toteuttaa10.11.2018 07.10
Ratikkalinja uhkaa Vaaralan maamerkkiä – "Tää on niin mun tuuria!"6.12.2018 07.55
Mielipide: Vantaan ratikka päihittäisi bussin esteettömyydessä, pysyvyydessä ja ajon tasaisuudessa28.3.2019 07.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu