Puheenaihe

Vantaa testaa virtuaalista nappia, joka vaihtaa pyöräilijälle vihreän liikennevalon

Vantaan kaupunki testaa virtuaalista painonappia. Sovelluksen kännykkään ladanneen pyöräilijän ei tarvitse painaa perinteistä liikennevalonappia niissä 42 risteyksessä, joissa järjestelmä on käytössä.

Arkisto/Sirpa Repo

Vantaalla on otettu käyttöön pyöräilijöille tarkoitettu uusi puhelinsovellus, virtuaalinen painonappi, jolla voi vaikuttaa liikennevalojen vaihtumiseen.

Kyseessä on CrossCycle-mobiilisovellus, joka seuraa pyöräilijän etenemistä GPS-paikannuksen avulla. Kun pyöräilijä saapuu tietyn matkan päähän liikennevaloristeyksestä, sovellus lähettää liikennevaloille pyynnön vihreästä valosta. Sovellus on ikään kuin virtuaalinen jalankulkijan painonappi, napin painallus vain tapahtuu ennen risteykseen saapumista.

Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Kimi Känkäsen mukaan pyöräilijä voi päästä liikennevaloista läpi pysähtymättä, kun pyyntö lähetetään ennakoiden.

– Virtuaalinen painonappi ei vaikuta liikennevalojen kiertoon, vaan sen avulla pyöräilijä voi ehtiä seuraaviin vihreisiin kun nappia painetaan ennakkoon, eikä vasta liikennevalojen kohdalla, Känkänen selvittää.

Sovellus otettiin käyttöön vapun jälkeen ja se toimii 42 valoristeyksessä Itä- ja Keski-Vantaalla. Sovellus on käytössä muun muassa Tikkurilantiellä, Asolanväylällä, Talvikkitiellä ja Hakunilantiellä. Tarkat tiedot risteyksistä löytyvät GoogleMaps-palvelusta..

Palvelun tarkoituksena on säästää pyöräilijältä turhia pysähdyksiä liikennevaloissa ja sujuvoittaa matkaa. Kaupunki huomauttaa, että sovelluksen käyttö ei anna pyöräilijälle etuoikeutta tien ylitykseen muihin tienkäyttäjiin nähden eikä lisää pyöräväylien vihreän valon osuutta.

Kaupungin mukaan sovelluksesta kerätään nyt kokemuksia ja myöhemmin palvelu saatetaan laajentaa uusiin valoristeyksiin.

– Testivaihe päätettiin toteuttaa Tikkurilan alueella, koska meidän on helpompi hallinnoida ja toteuttaa testaaminen maastossa, kun toimistomme sijaitsee Tikkurilassa. Toiseksi Länsi-Vantaalla on paljon uusimisen tarpeessa olevia ja tulevaisuudessa uusittavia liikennevalokojeita, minkä vuoksi tässä vaiheessa päädyttiin ottamaan testialueeksi Tikkurilan alue, Känkänen kertoo.

Sovelluksen toiminta perustuu käyttäjän mobiililaitteen GPS-paikannukseen. Kun sovellus on ladattu puhelimeen, sen voi aktivoida yhdellä painalluksella ennen matkaa, minkä jälkeen laitteen näyttö voidaan sammuttaa ja laite asettaa esimerkiksi taskuun. Laitetta ei tarvitse ottaa esille matkan aikana, kun sovellus on kerran aktivoitu.

Tämän jälkeen sovellus näyttää käyttäjälle yhteenvedon matkasta, kuten matkan keston, pituuden ja keskinopeuden sekä lähetettyjen pyyntöjen lukumäärän. Kun sovellus on suljettu, matkan tiedot häviävät sovelluksen muistista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kaikkien aikojen kierrätyspyöräkauppa alkaa – yli 1300 kunnostettua ajokkia myyntiin28.3.2019 09.47
Pyörävarkailla on uusi suosikki ja se näkyy jo tilastoissakin – "Kallein varastettu menopeli maksoi lähes 6500 euroa"26.4.2019 08.40
Jalankulkija mätkäisi ohipyöräillyttä naista ruokakassilla päähän – nainen loukkasi kasvonsa, tekijä passitettiin poliisivankilaan 21.4.2019 09.29
Näin polkaistiin pyöräilykausi käyntiin Backaksen kartanolla vuonna 1908 14.4.2019 08.45
Raju tankoraivo repesi: "Vellihousu" autoilija ei halunnut tapella ja pyöräilijä sylkäisi naamalle – katso video22.3.2019 13.29
Autoilija ajoi pyöräilijän päälle Vantaalla – molemmille paloivat vihreät valot5.3.2019 19.27

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu