Puheenaihe

Raappavuorentien koukkaus suoristetaan vihdoin – Valot ohjaamaan liikennettä risteyksessä

Myyrmäkeläinen Tuula Mattila kulkee usein kävelylenkillä Raappavuorten virkistysalueelle Rappavuorentietä pitkin. Martinlaaksontien liittymän selkeyden ja turvallisuuden lisääntyminen on hänestä hyvä asia.

Armi Suojanen

Palanen metsää läheltä Raappavuoria silpaistaan liikennekäyttöön, jotta Raappavuorentien kaksi mutkaa saadaan oikaistua ja liikenne sujuvammaksi sekä turvallisemmaksi.

Suoristus alkaa Martinlaaksontien risteyksestä ja käsittää myös tien seuraavan eteläisen mutkan. Oikaistava kohta on pituudeltaan noin 200 metriä.

Oikaisuremontissa Martinlaaksontien risteys muutetaan t-risteykseksi ja siihen asennetaan liikennevalot.

Alueesta on tekeillä kaavamuutos ja mikäli siitä tai katusuunnitelmasta ei valiteta, liittymän rakentaminen voi alkaa ensi vuonna. Katusuunnitelmat ovat tulossa nähtäville elokuussa.

– Rakennustyöt kestävät noin vuoden eli viimeistelytyöt menevät todennäköisesti vuoden 2021 puolelle, arvioi kadunsuunnittelupäällikkö Olli Lappalainen Vantaan kaupungilta.

Hankkeen alustava kustannusarvio on noin 1,8 miljoonaa euroa.

Tien suoristamisen lisäksi Raappavuorentien ja Martinlaaksontien risteykseen rakennetaan alikulku kevyelle liikenteelle. Se helpottaa kulkua Raappavuorten alueen virkistysalueelle, sillä risteysalue on vaarallinen ja vilkasliikenteinen.

Kaavoituksessa on jouduttu huomioimaan muun muassa liito-oravien elinpiiri, jota on tutkittu ja kartoitettu. Kävi ilmi, että metsäalueen karsiminen tien alta pienentää liito-oravien elinpiirin ydinaluetta ja lisäksi hävittää joitakin kolo- tai papanapuita. Yksi pesäpuu ja liito-oravan reitit kuitenkin säilyvät.

Liito-oravien takia liittymään rakennetaan valo-ohjaus enemmän tilaa vaativan kiertoliittymän sijaan.

Oikaistavan eteläisen mutkan kohdalla sijaitsee lisäksi Kolokallion lohkare, joka on arvokas geologinen kohde.

– Se jää uuden ja vanhan kadun väliin, joten sille ei tapahdu mitään, toteaa kaavoitusinsinööri Mikko Järvi.

Raappavuorentie on mutkitellut jo 1970-luvulta saakka ja sen suoristamisesta on puhuttu pitkään. Paikassa on useita ongelmia, kuten se, että etelästä Myyrmäen suunnasta tultaessa Martinlaaksontien liittymässä on ruuhka-aikoina hankala päästä kääntymään Raappavuorentietä vasempaan. Sitä kautta ajetaan Kehä III:lle.

Risteyksen ajonopeudet ovat kovia, vaikka alueella on 40 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Myös näkyvyys on huono.

Poliisin tietoon tulleita onnettomuuksia sattui liittymässä yhteensä 35 vuosina 1994–2016. Niistä 14 johti loukkaantumiseen ja 21 tapauksessa tuli omaisuusvahinkoja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Asuntoalan ammattilainen havahtui: Martinlaakso kiinnostaa, Kivistö ei 22.4.2019 07.55
Purkaminen saa jatkoa Martinlaaksossa13.4.2019 18.05
Vantaa testaa virtuaalista nappia, joka vaihtaa pyöräilijälle vihreän liikennevalon5.5.2019 06.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu