Puheenaihe

Kotihoidon älylaitteissa asetusvirheitä ja terveysasemilla ruuhkia – Muutoin Apottiin siirtyminen sujui ”yllättävän kivuttomasti”

Hyvinkään sairaalaan Apotti tulee jo ensi tammikuussa, Keusoteen ehkä vuoden 2021 alussa.

Johanna Erjonsalo

Uusi potilastietojärjestelmä Apotti on ollut nyt viikon ajan Vantaan sosiaali- ja terveydenhuollon käytössä.

Alkuvaiheessa joitakin ongelmia on ilmennyt muun muassa hoidon tarpeen arvioinnissa sekä kotihoidon palveluissa.

– Ensimmäisten päivien ongelmia terveysasemilla oli, että potilasta ei saatu kirjattua sisään niin sujuvasti kuin aiemmin, mikä aiheutti ruuhkaa. Lääkäreitä oli kyllä paikalla, mutta potilaiden saaminen vastaanotolle vei aikaa, kertoo hankepäällikkö Timo Pitkänen.

Kotihoidon henkilökunta siirtyi jo viikko sitten lauantaina käyttämään uutta järjestelmää uusien mobiililaitteidensa avulla.

Älypuhelimien asetuksissa huomattiin vikoja, joita alettiin laittaa kuntoon sitä mukaan kun ongelmia ilmeni.

Pitkäsen tietoon ei ole kantautunut, että kukaan kotihoidon asiakas olisi jäänyt hoitamatta uuden järjestelmän vuoksi.

– Hoitajilla on ollut myös paperitulosteet kierroksilla mukana, joihin tiedot käynniltä on voitu kirjata tarvittaessa.

Kentällä kiertävällä kotihoidon henkilökunnalla on ollut koko ajan tukihenkilö puhelinyhteyden päässä, jolta on saanut apua uuden laitteen ja järjestelmän käytössä.

Kuluneen viikon aikana noin 2 300 Vantaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista on alkanut käyttää uutta järjestelmää.

– Henkilökuntaa on ohjeistettu tekemään ilmoituksia työssään kohtaamista haasteista ja järjestelmän virheistä, Pitkänen kertoo.

– Näitä virheilmoituksia purkamalla selvitämme, onko kyseessä ohjeistusta vaativa asia vai laajempi ongelma, jota lähdetään korjaamaan.

Hankepäällikön arvion mukaan Apotin käyttöönotto Vantaalla on sujunut kokonaisuudessaan jopa yllättävän kivuttomasti.

– Eteen tulleiden ongelmien määrä on ollut hallittava ja ongelmat ovat osoittautuneet sellaisiksi, joihin on löytynyt ratkaisuja.

Käyttöönottoa on ollut tukemassa noin 360 sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön omaa koulutettua tukihenkilöä. Heidän lisäkseen käyttöönottoa on tukenut noin sata Apotin omaa ja tietojärjestelmän toimittaneen Epicin tukihenkilöä.

Apotin toisen vaiheen käyttöönotto tapahtuu marraskuussa, jolloin järjestelmään liittyvät kaupungin suun terveydenhuolto, päihdepalvelut, vammaispalvelut, työllisyyspalvelut ja perheoikeudelliset asiat.

Apotti on toiminnaltaan monipuolisempi ja samalla käyttäjällä monimutkaisempi kuin aiemmin käytössä olleet järjestelmät.

Järjestelmään kertyvää tietoa voidaan jatkossa hyödyntää paremmin kuin nykyisten järjestelmien tietoja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Apotti ruuhkauttaa Vantaan terveyspalveluja – Miten saan silmätippoja tai uusin reseptin?14.5.2019 10.00
Vantaalaiset tutustuvat pian Maisaan – Tätä kaikkea se tarjoaa19.11.2018 06.40
Apotti vähentää tilapäisesti terveyskeskusten vastaanottoaikoja  – Apua voi hakea palvelusetelillä yksityiseltä13.3.2019 06.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu