Puheenaihe

Talsa: Ammattilainen varoittaa elektroniikkaketjujen polkupyöristä – "Moni kieltäytyy huoltamasta"

Pyöräkorjaamo kieltäytyy ottamasta vastaan huonolaatuisia ilmaispyöriä vedoten vastuuseensa asiakkaiden turvallisuudesta.

Crista Lassfolk-Feodoroff

Netissä kaupataan pilkkahinnalla uusia polkupyöriä, joista myyjät eivät ole itse maksaneet mitään. Kyseessä ovat kauppaketju Powerin polkupyörät. Yritys on jakanut ilmaisia polkupyöriä kaupanpäällisinä.

Pyörät on annettu asiakkaille pahvilaatikoissa vain osittain kasattuina. Lopullinen kasaaminen on jäänyt asiakkaille itselleen, ja se on usein tehty väärin.

Ongelmaksi on osoittautunut yleisimmin se, että pyörän etuhaarukka on asennettu väärin päin. Vastaavia ongelmia on ilmennyt muidenkin yritysten myymissä polkupyörissä, jotka asiakkaan pitää kasata itse.

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen vahvistaa ilmaispyörien heikon laadun Taloussanomille. Koistisen mukaan pyörien huoltaminen on niin hankalaa ja kallista, ettei siinä ole enää järkeä.

– Moni pyörähuolto kieltäytyy huoltamasta näitä pyöriä, koska ne ovat yksinkertaisesti niin huonolaatuisia, toiminnanjohtaja kommentoi lehdelle.

Pyöräkorjaamo Fillarifiilari on julkaissut kannanottonsa Facebook-sivullaan. Helsinkiläinen yritys kieltää suoraan asiakkaita tuomasta kyseisiä pyöriä korjaamoonsa.

– Älkää tuoko näitä kylkiäispyöriä meille kasattavaksi tai säädettäväksi. Emme voi ottaa vastuuta näiden tuotteiden laadusta ja käyttöturvallisuudesta, Fillarifiilari jyrähtää.

– Emme siis tee näille pyörille mitään, koska jos tekisimme, vastuu siirtyisi meille.

Korjaamo peräänkuuluttaa Poweria kantamaan vastuun ilmaispyörien käyttöturvallisuudesta. Samalla korjaamo irtisanoutuu kaikista polkupyöristä, joiden kasaaminen on jätetty asiakkaan tehtäväksi.

– Ihmisten tietämättömyys ja halvan hinnan tavoittelu voi kostautua ikävällä tavalla ja tätä emme halua missään nimessä tukea.

Fillarifiilari antaa esimerkin siitä, kuinka halpa tulee nopeasti kalliiksi myös rahalla mitattuna. Yrityksen mukaan oikeaoppinen jarrujen säätö huonolaatuiseen pyörään vaatii ensin napojen säädön ja sen jälkeen kiekkojen rihtauksen. Honteloiden yksiseinämävanteiden rihtaus vaatii niin paljon työtä, että sille kertyy helposti hintaa 200 euroa.

– Senkin jälkeen pyörässä on vain pellistä prässätyt jarrulänget, muovisilla nopeasti rikkoutuvilla balanssinsäädöillä, joiden jousto vie terän teoreettisesta jarrutehosta.

Power kommentoi Taloussanomille, ettei sille ole tullut paljoakaan valituksia ilmaispyörien laadusta.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu