Puheenaihe

"Tiemaksujen tuoton pitää jäädä Helsinkiin" – Näin hallituksen liikennelinjaukset vaikuttaisivat pääkaupunkiin

Antti Rinteen hallituksen hallitusohjelmassa lukee, että ruuhkamaksut mahdollistava lainsäädäntö laitetaan liikkeelle.

Arkisto / Päivi Tuovinen

Vihreiden konkarikuntapoliitikko Osmo Soininvaara kysyy, kuka saa rahat, jos Helsinkiin tulisi tiemaksu.

Antti Rinteen hallituksen hallitusohjelmassa lukee, että ruuhkamaksut mahdollistava lainsäädäntö laitetaan liikkeelle.

– Menisivätkö rahat muualle Suomeen vai pysyisivätkö ne Helsingissä, kuten pysäköintivalvontamaksuista saadut tulot? Jos kerran Helsingin omilla kaduilla ajamisesta pitää maksaa, niin tulojen pitää jäädä Helsinkiin, Soininvaara sanoo.

Sinällään hän kannattaa tiemaksuja.

– Kaupungit, jotka ovat tiemaksut ottaneet käyttöön, eivät ole niitä peruneet. Ne parantavat niin paljon liikenteen sujuvuutta.

Eri asia on se, kuka mahdollisista Helsingin tiemaksuista päättää.

– Helsingin päättäjillä on valmiutta tiemaksuun, mutta kehyskunnat eivät niitä halua.

Pisararadan ja Helsingin ratapihan järjestelyjen osalta hallitusohjelma linjaa, että niiltä osin on varmistettava liikenteen kehittämisen ja kansantalouden kannalta tehokkain, parhaan kokonaishyödyn tuova malli.

– Tuo vihjaa siihen, että etsitään halvempaa vaihtoehtoa pisararadalle. Helsingin päärautatieaseman kapasiteettia voitaisiin siis lisätä muullakin, edullisemmalla tavalla kuin Pisararadalla.

Soininvaaran mielestä Helsingissä harmitellaan sitä, että Kruunusiltojen ratikkalinja vedettiin Hakaniemen kautta juuri siksi, että siitä olisi yhteys Pisararataan.

Hallitusohjelmassa myös mainitaan, että mahdollisia erillisrahoituksen kohteita olisivat Helsingistä länteen suuntautuvan, matka-aikoja lyhentävän radan jatkosuunnittelun käynnistäminen sekä vastaavanlaisen, Helsingistä itään suuntautuvan radan suunnittelun käynnistäminen.

– Nopeat radat helpottaisivat muuttopainetta Helsinkiin. Ne helpottavat työmatkoja ja mahdollistavat myös yritysten hajasijoittumisen.

Helsingistä itään Porvoon ja Kouvolan kautta suuntautuvasta radasta olisi Soininvaaran mielestä vaikea saada kannattavaa.

– Mutta olisi aluepoliittinen murha, jos myös itään päin rataa ei suunniteltaisi. Idän suunnan rata olisi hyödyllinen varsinkin, jos esimerkiksi viisumivapaus Venäjälle joskus toteutuisi, Soininvaara jatkaa.

Helsinkiläinen pitkän linjan kuntapoliitikko kokoomuksen riveistä ja HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava ounastelee, että Rinteen hallituksen hallitusohjelmassa ei juurikaan ole painotuksia pääkaupunkiseudulle.

– Tällainen ensitieto minulla on, en siihen tarkemmin vielä ole tutustunut. Hallitusohjelmassa oleva maininta ruuhkamaksut mahdollistavan lainsäädännön liikkeelle laittamisesta kalahtaa uudelta veroluontoiselta maksulta, jolla maakuntiin saadaan lisää rahaa pääkaupunkiseudun autoilijoilta, Rautava arvioi.

Hän ei usko, että tiemaksut tulisivat Helsinkiin vielä alkavalla hallituskaudella.

– En ole tiemaksujen suhteen tällaisen erillisen toteuttamisen kannalla, että toteutetaan maksu jollekin tietylle alueelle. Tässä pitäisi pohtia autoilun kokonaishinnoittelua valtakunnallisesti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tiemaksusta uhkaa tulla autoilijalle jopa 1000 e/v -lisävero – "Vaikuttaa siltä, että päättäjät eivät ymmärrä"3.6.2019 12.00
Keskustan Kärnä haluaa tiemaksut pääkaupunkiseudulle – vaatii kustannuksia karsittaviksi muilla seuduilla26.5.2019 12.29
Asiantuntijalta yllättävä näkemys: Tunnin juna Tampereelle onnistuu ilman lisäraiteita ja säästää jopa miljardeja – "Raiteilla on vapaata kapasiteettia 87 prosenttia"15.3.2019 06.45
Helsinki hoputtaa pisararadan rakentamista – hankkeen hintalappu tällä hetkellä 1,5 miljardia euroa19.3.2019 19.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu