Puheenaihe

Näitä on tieliikenteessä vain kolme kappaletta – Yhden omistaa vantaalainen Risto Koivumäki

Glas 1700 on Risto Koivumäen uusin vanha auto.

Johanna Erjonsalo

Neljä viikkoa sitten Risto Koivumäki istui uuden autonsa ratin taakse ja ajoi sen Tampereelta kotitalliin Vantaan Ilolaan.

Matka kulki vanhaa maantietä pitkin 80 km/h nopeudella.

Uusi auto on alkuperäisessä kunnossa oleva vuoden 1962 Glas 1700. Vehoniemen automuseossa Kangasalla viime talven viettänyt saksalaisauto on todellinen harvinaisuus.

Tämä piti ostaa, ettei tällainen joudu vääriin käsiin.

Pieni autotehdas valmisti mallia 1960-luvulla vajaat 14 000 kappaletta, joista Suomeen päätyi satakunta. Nyt rekisterissä olevia Glas 1700:ia on Suomessa kolme kappaletta.

– Tämä piti ostaa, ettei tällainen joudu vääriin käsiin.

Väärillä käsillä Koivumäki tarkoittaa niitä, joille vanha auto on pelkkä väline liikkua paikasta toiseen siihen asti kun.

Koivumäelle auto on pala historiaa, jota pitää vaalia.

– Nämä ovat niitä autoja, joilla Suomi ajoi, sanoo Koivumäki viitaten vuosien varrella kunnostamiinsa ja omistamiinsa autoihin.

Ainoastaan penkkien verhoilu on uusittu muuten alkuperäiskunnossa olevassa Glas 1700:ssa.

Glas 1700 on syrjähyppy Borgward-merkin autoihin erikoistuneelle mobilistille. Tosin Glasilla ja Borgwardilla on yhteys, josta tuonnempana.

Sastamalassa kasvaneen Risto Koivumäen kiinnostus autoihin alkoi vuonna 1960, kun kotipitäjään saapui muuan varatuomari kesälomalleen saksalaisella Borgwardillaan.

Näky kolahti pienen kylän köyhään poikaan.

Borgward oli kallis auto – se maksoi noin miljoona markkaa.

– Päätin, että jos minulla on joskus rahaa ostan samanlaisen.

Glas 1700 on syrjähyppy Borgward-merkin autoihin erikoistuneelle mobilistille.

Autonvalmistaja meni kuitenkin konkurssiin ennen kuin Koivumäki ehti rikastua.

Kerrotaan, että viimeisen tuotannosta tulleen Borgwardin tuulilasissa luki: Liian hyvä tähän maailmaan.

Vuonna 1976 Koivumäellä oli rahaa 2 500 markkaa ja lehdessä ilmoitus käytetystä Borgward Isabellasta. Koivumäki osti unelmiensa auton.

Valmistuksen loputtua jo toistakymmentä vuotta aiemmin merkki alkoi olla harvinainen Suomessa. Koivumäki alkoi kerätä rekisterinumeroita ylös ja selvittää ketkä autot omisti.

Vuonna 1985 selvitystyö poiki Borgward-seuran perustamisen, jonka ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Koivumäki.

Seuran tarkoitus on vaalia jäljellä olevia ajokalustoa ja auttaa jäseniä varaosien hankkimisessa.

30-vuotisen historiansa aikana seuralla on syntynyt hyvät yhteydet Saksan varaosamarkkinoille.

– Käymme joka helmikuu varaosamessuilla Bremenissä.

Seuraan kuuluu nykyisin satakunta jäsentä. 63 autoa on rekisterissä.

Risto Koivumäki lähdössä liikenteeseen alkuperäiskunnossa olevalla Glas 1700:lla.

Erilaiset tapahtumat ja kokoontumisajot ovat keskeinen osa autoharrastajien toimintaa.

Ensi viikonloppuna kokoonnutaan isolla porukalle ja kaikkien automerkkien kesken Vantaan Backakseen, josta lähdetään joko 100 kilometrin tai 70 kilometrin reiteille.

Koko viikonlopun kestävään tapahtumaan on osallistumassa noin 200 ajoneuvoa. Tapahtuman iäkkäin osallistuja on Ruotsista saapuva, vuonna 1906 valmistettu Cottereau.

Koivumäen nykyinen Borgward Isabella on tällä hetkellä isossa moottorihuollossa, joten hän lähtee reitille Glasillaan. Ja onhan Glas 1700:lla yhteytensä Borgwardiin, minkä takia se päätyi Borgward-seuran nykyisen kunniapuheenjohtajan talliin.

Glas 1700:n on suunnitellut italialainen Pietro Fura, jolta Borgward tilasi modernin, neliovisen sedanin. Suunnitelmat jäivät kuitenkin pöydälle kun Borgward ajautui konkurssiin.

Autovalmistaja Glas osti nuo suunnitelmat ja alkoi valmistaa omaa malliaan Glas 1700.

Saksan pienimmän automerkin malli sai kiitosta ja sitä tehtiin vajaat 14 000 kappaletta kolmen vuoden ajan.

Glasin historia ja lopulta myös Glas 1700:n tuotanto kuitenkin päättyi, kun BMW osti pienen automerkin.

Pieni autotehdas valmisti mallia 1960-luvulla vajaat 14 000 kappaletta.

Lähes 200 ikäautoa liikenteessä

Vanhojen autojen harrastajat kokoontuvat Vantaalle suureen Retkeilyajo -tapahtumaan 14.–15. kesäkuuta.

Tapahtumaan on ilmoittautunut 192 autokuntaa. Peräti 50 autokuntaa edustaa vanhinta ikäluokkaa, ennen vuotta 1940 valmistettuja autoja.

Autot starttaavat 100 tai 70 kilometrin reiteille kello 9 alkaen Backaksen Kartanolta.

Yleisölle parhaat katselupaikat Vantaalla ovat Backaksen kartanolla kello 9 alkaen ja maaliintulon aikana iltapäivällä. Reittien varrella autot pysähtyvät rasteilla mm. Håkansbölen Kartanolla sekä Kehäkessan (Neste K, Kehä III) huoltoasemalla.

Jo kuluvana viikonloppuna tien päällä saattaa nähdä vanhoja autoja kun lauantaina vietetään Kansallista Museoajoneuvopäivää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu