Puheenaihe

Hongkongissa hiihdetään ja Oulussa pyöräillään katonrajassa – Heureka satsaa näyttelyvientiin

Pohjoismaisten tiedekeskusten yhteistuotantona syntynyt Suksi Heurekaan -näyttely on hongkongilaisyleisön nähtävillä viikon päästä.

Sami Iivonen

Tiedekeskus Heureka haluaa kasvattaa näyttelyvientiään.

Toistaiseksi näyttelyiden tai niiden osien vienti on ollut parhaimmillaan hieman yli miljoonan euron liikevaihdon tasolla.

– Tavoitteena on selkeästi moninkertaistaa vienti, sanoo Heurekan toimitusjohtaja Tapio Koivu.

Tiedekeskus hakee kasvua ja eritoten panostusta myyntiin kotimaisen kumppanin Fantasia Works Oy:n avulla.

Jatkossa Fantasia Works saa myydä itsenäisesti Heurekan näyttelyitä ja näyttelyiden osia maailmalla.

Yritys vastaa näyttelyiden rakentamisesta ja toteuttamisesta, Heureka saa provisionsa näyttelyn vuokrasta.

Kotimainen Fantasia Works on yritys, joka tarjoaa elämysrakentamisen palveluita avaimet käteen -periaatteella tiedekeskuksiin, teemapuistoihin ja matkailukohteisiin. Yritys on panostanut uuteen tehtaaseen ja konekantaan.

Fantasia Works on osa 50 eri maassa toimivaa Lappset Groupia omaten siten laajan myyntiverkoston.

– Fantasia Works on se voima, joka saa asiat toteutumaan isommassa mittakaavassa, Koivu ennakoi.

Heurekan oma tuotantokapasiteetti ei kasva, mutta näyttelyn vientipotentiaali on läsnä aina kun uutta näyttelyä suunnitellaan ja rakennetaan.

Heurekan näyttelyitä tai näyttelyn osia on viety 25 vuoden aikana 80 eri kohteeseen 30 eri maassa.

Ulkomaille kohdennettua näyttelyvientiä tehdään tytäryhtiö Heureka Overseas Productions Oy:n kautta.

Toimitusjohtajan mukaan maailmalla on jo syntynyt käsitys siitä, millaisia näyttelyitä vantaalaisesta tiedekeskuksesta tulee.

– Meidät tunnetaan interaktiivisista ja oman tyylisistä näyttelyistä.

Heurekan kävijöille tuttu, katonrajassa kulkeva vaijeripyörä on ollut vuokralla esimerkiksi Lissabonissa ja Tartossa. Seuraavaksi se on menossa Ouluun.

Tulevaisuuden kaupunkia esitellyt 20X0 –  Matka tulevaisuuteen on nähtävillä Bangkokissa.

Hongkongissa perehdytään pian eksoottisiin talviurheilulajeihin Suksi Heurekaan -näyttelyn parissa.

Tapio Koivun mukaan maailman näyttelyvientimarkkinat ovat valtavat ja alati kasvavat.

– Tiedekeskuksia on maailmassa jo yli 3 000, ja niiden vuosittain ostamien palveluiden ja kohteiden markkina lähenee miljarditasoa.

Uusia tiedekeskuksia syntyy erityisesti Kiinaan kiihtyvällä tahdilla.

Tiedekeskusten ohella näyttelyiden osia voidaan myydä esimerkiksi erilaisiin huvi- ja teemapuistoihin.

Heureka vuokraa näyttelyitä ja näyttelyiden osia myös omiin tiloihinsa. Esimerkiksi tällä hetkellä esillä oleva Jättimäiset dinosaurukset -näyttely on vuokralla.

Heurekan näyttelypinta-alasta noin viidesosa on vaihtuvia, vuokrattuja näyttelyitä. Toimitusjohtaja sanoo oman viennin ja vuokrattujen näyttelyiden suhde olevan tällä hetkellä noin 60/40 oman viennin hyväksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Heurekan uudistuksen hinta lähes 10 miljoonaa – Tiedekeskus kosiskelee kiinalaisia turisteja uusilla palveluilla27.1.2017 06.15
Heurekan vienti Kiinan ostoskeskuksiin takkuaa – "Myynti ei vetänyt niin nopeasti kuin odotimme"15.11.2017 07.05
Heureka vie tiedettä maailmalle entistä enemmän – "Pääsemme kehittämään tästä kunnon bisneksen"26.8.2016 15.00
Heurekan dinosaurusnäyttelylle vauhdikas alku – yli 15 000 kävijää alle kahdessa viikossa12.2.2019 19.05
Dinot saivat jättimäisen suosion: Heurekan näyttely vetänyt jo yli 100 000 kävijää25.3.2019 13.54

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu