Puheenaihe

Uusi linjaus Tallinna-tunneliin: "Helsingin keskusta ja Pasila ainoa realistinen vaihtoehto"

Kuvituskuva.

Teemu Vestovuo

Helsingin ja Vantaan kaupungit, ympäristöministeriö sekä HSL kannattavat Uusimaa-kaavassa Helsinki–Tallinna-tunnelille vain yhtä, Helsingin keskustan ja Pasilan kautta kulkevaa tunnelilinjausta, selviää kaavan lausunnoista.

Perustelujen mukaan linjaus oli vaihtoehdoista ainoa, joka kulkee liikenteen valtakunnallisten solmukohtien kautta ja kytkee tunnelin riittävän hyvin osaksi valtakunnallista liikennejärjestelmää.

– Yksi, Helsingin keskustan kautta kulkeva linjaus antaa tunneliyhteyden jatkosuunnittelulle ja hankkeistukselle hyvän lähtökohdan ja tukevan selkänojan riippumatta valittavista rahoitus- ja toteutusvaihtoehdoista, kaavan lausunnossa todetaan.

Vantaan kaupungin mukaan Helsingin kautta kulkeva linjaus on seudun etu ja liikennejärjestelmän näkökulmasta ainoa realistinen vaihtoehto. Myös Helsingin seudun liikenne HSL on jo aiemmin kannattanut koko seudun joukkoliikennettä tukevaa linjausta. Helsingin kaupungin mukaan linjaus on yhteneväinen Helsingin yleiskaavan ja Vantaan valmisteilla olevan yleiskaavan kanssa.

Erimielisiä linjauksesta ovat Peter Vesterbackan vetämä kehitysyhtiö FinEst Bay Area ja Espoon kaupunki. Ne haluavat, että Tallinna-rata linjataan kulkemaan Espoon kautta ja esittävät kaavaan kolmea eri linjausvaihtoehtoa. Hanke ilmoitti maaliskuussa, että se on saamassa 15 miljardin rahoituksen kiinalaiselta Touchstone Capital Partners Ltd:ltä.

– Prosessi on vielä kesken ja ratkaisu linjauksesta tulee tehdä myöhemmin, kun linjausvaihtoehtoja on ehditty tutkia, arvioida ja vertailla, Espoon kaupunki toteaa lausunnossaan.

Uusimaa-kaava viimeistellään lausuntojen pohjalta suuren yleisön kommentoitavaksi syksyllä 2019. Tavoitteena on, että maakuntavaltuusto hyväksyy kaavan vielä kuluvan vuoden aikana.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Vesterbackan hankkeelle takaisku – Tallinna-tunneli linjattiin kulkemaan Helsingin kautta11.3.2019 12.01
HS: Vesterbackan luotsaama kehitysyhtiö sai Kiinasta 15 miljardia Tallinnan-tunneliin8.3.2019 11.20
Peter Vesterbacka kiistellystä Tallinna-tunnelista: "On vain yksi hanke"4.12.2018 12.08

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu