Puheenaihe

Jaajo Linnonmaa ja Juha Perälä voittivat 1,6 miljoonan euron riidan – nämä lauseet kenkäyrittäjistä veivät tähtijuontajat hovioikeuteen

Jaajo Linnonmaa ja hänen Aamulypsy-tiiminsä oli 1,6 miljoonan euron kunnianloukkasvaateiden kohteina.

Toni Tervo

Radio Suomipopin juontajat Jaajo Linnonmaa, oikealta nimeltään Jari Linnonmaa, ja Juha Perälä eivät loukanneet yrittäjä Jarmo Viljasen kunniaan kommentoidessaan Viljasen taloudellista ahdinkoa sekä tavaramerkkiriitaa urheilujätti Adidaksen kanssa.

Helsingin hovioikeus vapautti Linnonmaan, Perälän sekä heidän työnantajansa Sanoma Media Finlandin 1,6 miljoonan euron korvausvaatimuksesta tiistaina.

Hovioikeus vahvisti käräjäoikeuden aiemmin antaman tuomion, josta Viljanen oli valittanut.

Tapaus juontaa joulukuussa 2014 lähetettyyn Aamulypsy-ohjelmaan.

Siinä käsiteltiin yksityisyrittäjänä toimineen Viljasen myymiä West Coast -kenkiä, joiden tunnuksena oli neljä vinoa raitaa.

Urheilujätti Adidas oli haastanut yrittäjän oikeuteen tavaramerkkioikeuden rikkomisesta ja voittanut riidan. Se tuli yrittäjälle kalliiksi, sillä hovioikeus tuomitsi hänen maksamaan Adidakselle 270 000 euroa korvausta ja tuhoamaan markkinoilta vedetyt noin 3 500 paria kenkiä.

Viljasen mukaan Aamulypsy-ohjelmassa luotiin hänestä valheellinen ja loukkaava kuva. Hän vetosi oikeudessa myös siihen, ettei hän ollut tunnettu julkisuuden henkilö, jonka pitää kestää tavallista kovempaa arvostelua.

Hovioikeuteen tekemässään valituksessa yrittäjä katsoi muun muassa, että Perälän ohjelmassa esittämät ilmaukset ”mestari” ja ”kenkädesigneri” olivat erityisen halventavia.

Viljasen mukaan myös Suomipopopin verkkosivujen otsikko ”Mies, joka vahingossa plagioi Adidasta” oli leimaava.

Hovioikeus kävi läpi juontajien väitteitä ja totesi, ettei niitä voitu pitää valheellisina. Linnonmaan hovioikeus totesi siteeranneen julkisuudessa esillä olleita tietoja.

Hovioikeus katsoi myös, että ohjelmassa esitetyt kommentit olivat kepeitä, ohjelman viihteelliseen formaattiin sopivia vitsejä.

Ohjelman verkkosivulla esitettyä väitettä ei voitu oikeuden mukaan laittaa Linnonmaan vastuulle, sillä hän ei ollut sitä laatinut.

Hovioikeus velvoitti Viljasen korvaamaan Linnonmaan, Perälän ja Sanoma Media Finland Oy:n 3 000 euron oikeudenkäyntikulut hovioikeudessa.

Tuomioon voi hakea valituslupaa korkeimmasta oikeudesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu