Puheenaihe

Vuosaaressa aloittaa uimarannalle vievä robottibussilinja 90R – "Maailmanennätyksen rikkova reitti"

Helsingin katukuvassa on tänä kesänä kaksi robottibussilinjaa. Kalasatamassa 26R on ajellut jo toukokuusta.

Nyt on Aurinkolahden reitin 90R vuoro aueta yleisölle. Metropolia ammattikorkeakoulun, Forum Virium Helsingin ja muiden yhteistyökumppaneiden Sohjoa Baltic -hankkeen bussin reitti kulkee Vuosaaren metroaseman liepeiltä Cirruksen pysäkiltä Aurinkolahden rannalle ja takaisin. Kokeilu kestää syyskuun loppuun.

Molemmilla reiteillä ajetaan muun liikenteen seassa. Kokeilun aikana kyyti on matkustajille maksutonta. HSL ei toistaiseksi ole ottamassa robottibusseja vakituiseen käyttöön, vaikka ajoneuvot ovat saaneet linjatunnuksen Reittioppaaseen.

– Robottibussien teknologia ei vielä tällä hetkellä mahdollista ajoneuvojen käyttöä tavallisessa linjaliikenteessä, eikä robottibusseja olla kilpailuttamassa HSL:n liikenteeseen aivan lähivuosina. HSL on kuitenkin ollut mukana useassa robottibussiprojektissa avustamassa muun muassa reittisuunnittelussa, kertoo HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen.

Sohjoa Baltic -hanke tuo robottibussit Itämeren ympärysvaltioihin osaksi älyliikenteen ja vähäpäästöisen joukkoliikenteen kokeiluja. Kesällä 2019 matkailijat voivat päästä kokeilemaan hankkeen robottibussia myös Tallinnassa.

Tänä vuonna Helsingissä operointia suorittaa ja robottibussin sisällä vastuullisten turvakuljettajien työnantajina toimivat ulkopuoliset palveluntarjoajat. Kehitys vie kokeilut askeleen lähemmäs liikkumispalvelujen kaupallisia toimijoita.

Aurinkolahden pilotissa bussia operoi tanskalainen Holo, jonka rekrytoimaa turvakuljettajaa ovat Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoita.

Robottibusseja on ajateltu käytettävän ratkaisuna “viimeisen kilometrin” matkoille, syöttöliikenteenä runkolinjojen varsilta asuinalueille päin.

– Automaattinen joukkoliikenne voi parhaimmillaan alentaa joukkoliikenteen kustannuksia ja nopeuttaa matka-aikoja, kertoo älyliikenteen projektipäällikkö Jari Honkonen Forum Virium Helsingistä.

Aurinkolahden reitti on epävirallisen maailmanennätyksen rikkova noin 2,5 kilometriä ja sen varrella palvelee aiemmista kokeiluista poiketen ennätykselliset seitsemän pysäkkiä.

Ajoaika on arkisin kello 9–15 ja viikonloppuisin kello 12–18, mutta tarkkoja aikatauluja ei ole päätetty.

Toiminnan tässä vaiheessa pysäkeillä ei vielä ole robottibussin omia kylttejä, eikä 90R vielä näy Reittioppassa

Automaattibussit sopivat logistisesti ja taloudellisesti joukkoliikenteen täydentämiselle, kunhan niiden tekniikka kehittyy vielä. Tällä hetkellä käytössä olevat robottibussit soveltuvat parhaiten rakennetuille ja vähän liikennöidyille alueille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu