Puheenaihe

Yhä useampi suomalainen ajaa firman autolla, ja siinä autoala näkee tilaisuuden vaikuttaa liikenteen päästöihin

Tammi-kesäkuussa ensirekisteröidyistä autoista lähes 40 prosenttia oli työsuhdeautoja tai muulla tavoin yritysten hankkimia autoja, Autoalan Tiedotuskeskuksesta kerrotaan.

Juha Perämäki

Tammi-kesäkuussa ensirekisteröidyistä autoista lähes 40 prosenttia oli työsuhdeautoja tai muulla tavoin yritysten hankkimia autoja, kertoo Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedote. Autoala on ilmastostrategiassaan esittänyt, että erittäin vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa alennettaisiin.

Yritysten hankkimat autot poikkeavat muun muassa käyttövoimaltaan kotitalouksien hankkimista autoista. Yritykset suosivat autohankinnoissaan enemmän dieseliä ja ladattavia hybridejä kuin kotitaloudet. Noin kolmannes yritysten hankkimista autoista on alkuvuonna ollut dieselautoja. Paljon ajavalle työsuhdeautoilijalle diesel on energiataloudellinen valinta, sillä dieselautojen hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 15-20 prosenttia vastaavankokoisia bensiiniautoja alemmat, tiedotteessa todetaan. Ladattavien hybridiautojen osuus oli yritysten hankkimissa autoissa noin 5 prosenttia.

Autoalan ehdottaman verotusarvon alennuksen kaltainen kannuste on ollut käytössä monissa EU-maissa. Ruotsissa vähäpäästöisten autojen hankintaa on lisäksi jo vuosien ajan tuettu määräaikaisella hankintatuella, joka muutettiin viime vuonna uudenlaiseksi pysyväksi tueksi. Ruotsin autokannassa oli viime vuoden lopussa pitkäaikaisten hankintakannusteiden tuloksena jo lähes 50 000 ladattavaa hybridiä ja noin 16 000 täyssähköautoa. Suomessa lataushybridejä oli samaan aikaan noin 13 000 ja täyssähköautoja noin 2 400.

Yritysten hankkimien autojen osuus ensirekisteröinneistä on viime vuosina ollut kasvussa.

Kotitalouksien tänä vuonna hankkimista autoista yli 80 prosenttia on bensiinikäyttöisiä, joista yhä useammassa on apuna hybriditeknologiaa. Jo joka viides ensirekisteröity bensiiniauto oli hybridi, jossa ei ole ulkoista latausmahdollisuutta. Kotitalouksien autohankinnoista ladattavien hybridien osuus oli 3,4 prosenttia.

Valtiovarainministeri Mika Lintilän mukaan ministeriö ei ole valmistelemassa autoverotukseen muutoksia. Liikenteestä kerättiin viime vuonna verotuloja noin 8,4 miljardia euroa. Suurin yksittäinen liikenteen veroerä on polttoainevero, jota kerättiin viime vuonna lähes 3 miljardin verran.

Hallitusohjelman mukaisena tavoitteena on vähintään puolittaa liikenteen hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden. Tämä edellyttää autokannan huomattavasti nykyistä nopeampaa uusiutumista, mihin autoveron vaiheittainen alentaminen olisi täsmälääke, Autoalan Tiedotuskeskukselta perustellaan.

 

 

 

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu