Puheenaihe

Vehkalan rakentaminen etenee – Miten käy Varian?

Vantaan kiinteistöjohtaja Antti Kari kertoo, että Vehkalan länsiosan esirakentamisessa massavirrat ja liikenne on pyritty minimoimaan.

Tiina Örn

Myllymäen kaupunginosan länsiosassa lähellä Vehkalan juna-asemaa on aloitettu noin 24 hehtaarin kokoisen alueen esirakentaminen. Maata muokataan täydellä tohinalla.

Alueelle tulee ainakin Vehon hyötyajoneuvotoimintojen lippulaivamyymälä. Veho siirtää Vehkalaan Espoon Lommilassa sijaitsevan myymälänsä ja huollon. Vehon varaama alue on 10 hehtaaria.

Vehon talousjohtaja Anssi Räsänen kommentoi, ettei kaava ole vielä lainvoimainen. Kaavasta ei ole kuitenkaan tehty yhtään valitusta, joten Räsänen uskoo sen tulevan lainvoimaiseksi elokuussa.

Uuden toimitilan suunnittelu on Veholla jo käynnissä ja rakennuslupaa haetaan pikimmiten.

– Uskon uuden toimipisteen olevan valmiina vuonna 2021, sanoo Räsänen.

Kuinka paljon Veholta uppoaa rahaa Vehkalaan?

– Lukuja emme ole kertoneet, mutta sanotaan, että kyseessä on yksi meidän suurimmista investoinneista, vastaa Räsänen.

Hän maalailee alueen tulevaisuutta ja toivoo, että Veho saisi naapureikseen "saman laatutason toimijoita". Mieleinen olisi alueelle kaavailtu Vantaan ammattiopisto Varia.

– Jos naapuriin tulisi Varian logistiikkapuoli, niin siitä seuraisi synergiaetua, pohtii Räsänen.

Tontin kohtalo on vielä muiden kuin Vehon osalta hieman avoinna, toteaa Vantaan kiinteistöjohtaja Antti Kari. Mitään päätöksiä ei ole tehty ja Varian siirtyminen Vehkalaan tarkoittaisi suuria investointeja.

– Varia toimii tällä hetkellä neljässä eri paikassa. Nykyiset kiinteistöt ovat huonossa kunnossa, joten investointeja on jossain vaiheessa kuitenkin pakko tehdä.

Vantaan talous- ja hallintojohtaja Eila Tanninen kommentoi Vantaan Sanomille tammikuussa tontin olevan Varian toimintojen keskittämiseksi liian pieni. Nyt elokuussa hän kertoo suunnitelmien olevan Varian osalta vielä avoinna. Asiaa selvitetään tarkemmin kuluvan vuoden aikana.

Kaupungilta on väläytelty, että tontille siirtyisi esimerkiksi juuri Räsäsen mainitsema Varian logistiikkapuoli.

Kiinteistöjohtaja Karin mukaan aluetta rakennetaan resurssiviisaasti eli alueen maamassat ja kiviaines hyödynnetään rakentamisessa mahdollisimman tehokkaasti. Niin minimoidaan liikenne ja työmaille tyypillinen massavirta.

Resurssiviisaus toteutuu esirakentamisessa Vantaalla ensimmäistä kertaa juuri Vehkalassa.

Räsäsen toteaa myös Veholle olevan tärkeää, että rakentaminen on energiatehokasta. Myös uuden toimitilan halutaan olevan hyvä niin ympäristölle, asiakkaille kuin henkilöstölle.

Vehkalaan on siirtymässä myös Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu.

Vehkalan työpaikka-alue

Myllymäen kaupunginosassa Kehä III:n länsipuolella on käynnissä alueen esirakentaminen.

Alue on Vehkalan työpaikka-aluetta.

Veho siirtää alueelle Espoon Lommilassa sijaitsevan myymälänsä ja huollon.

Kaava-alueelle on suunniteltu tonttia Varian ammattioppilaitokselle, mutta päätöksiä ei ole tehty.

Alue ei sovellu asuntorakentamiseen lentomelun vuoksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Varialle suunniteltu uusia toimitiloja Vehkalaan: "Tontti liian ahdas"28.1.2019 06.00
Mielipide: Miksi uutta ruokakauppaa ei rakenneta Vehkalaan? – "Siellä pysähtyy juna ja pysäköintitilaa löytyy"7.4.2018 07.05
Muodin keskus tuo vipinää Vehkalaan – Tavallisille kuluttajille outlet, bloggareille valokuvausstudio22.6.2017 06.30
Vehkalan pienteollisuustontteja tuli myyntiin – muodin tukkukeskus osti jo toimitilatontin16.5.2016 17.20
Vehkalan yritysalue virkistyy: Veho ja Euromaster kiinnostuivat20.5.2017 08.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu