Paikalliset

Tikkurilan keskusta menee sekaisin

Projektijohtaja Heikki Virkkunen ja projekti-insinööri Johanna Virtanen kaupungin geotekniikasta uskovat, että Tikkurilan keskustan rakentaminen synnyttää vilkasta keskustelua.

Jorma Rinne

Tikkurilan keskusta joutuu myllerryksen silmään. Idän valtataajaman sydän saa uuden ilmeen radan länsipuolella.

Asuinrakennusten sekä pysäköintilaitosten rakentaminen käynnistyy ensi vuonna.

Viikolla pystytetyt kolme ulkokylttiä kertovat kansalaisille alueella tapahtuvista muutoksista ja niiden aikatauluista. Kylttien pohjana on katu- ja viheraluesuunnittelu.

Liikkeelle lähdetään pohjoisosasta, Laurean ammattikorkeakoulun viereisestä korttelista, johon rakennetaan pyöreä, kahdeksankerroksinen kerrostalo. Samaan kortteliin tulee maanpäällinen pysäköintitalo

Ensi vuonna aloitetaan myös maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentaminen kaupungintalon ja nykyisen Kenkäaseman väliin. Ajoyhteys sinne tulee Lummekujalta.

Projektijohtaja Heikki Virkkusen mukaan samoihin aikoihin käynnistyvät myös kaupungintalon uuden valtuustosalin rakennustyöt. Rakentamiseen liittyy maanalaisten johtojen siirtoja.

Kun maanalainen pysäköintilaitos on valmis vuonna 2012, rakennetaan sen päälle tori sekä kerrostalo, jonka alakertaan torin varrelle tulee liiketiloja. Myös Ratatien varren kerrostaloihin, joiden rakentaminen alkaa vuonna 2013, tulee liiketiloja.

Keskustaan radan länsipuolelle valmistuu yhteensä yli 200 asuntoa. Taloissa on 4-8 kerrosta. Rakennusoikeutta alueella on noin 17 000 kerrosneliötä. Autopaikkoja tulee maanalaiseen pysäköintilaitokseen ja maanpäälliseen pysäköintitaloon yhteensä noin 600. Alueen rakentavat Skanska ja YIT.

Projektijohtaja Virkkunen ennakoi, että Asematiestä tulee kokonaan kävelykatu alle kymmenessä vuodessa. Aseman tienoille tulee aikanaan myös matkakeskus liike- ja toimistotiloineen, mutta hanke on vielä kesken.

Tikkurilan puistoa aletaan rakentaa mahdollisesti jo ensi vuoden puolella, mikäli muiden kohteiden aikataulu sen sallii. Puistosta on tehty yleissuunnitelma.

– Puisto rakennetaan kaupunkipuistoksi, joka liittyy toriin.

Kadunvarsipysäköinti loppuu keskustassa. Autoja pysäköidään jatkossa pysäköintilaitoksiin maan alle ja päälle.

– Ympäristöstä tulee ystävällinen jalankulkijoille ja polkupyöräilijöille, arvioi Virkkunen.

Kaupunki tiedottaa Tikkurilan keskustan rakentamisesta osoitteessa: www.vantaa.fi/tikkurilankeskusta

Puita sahataan nurin ja maaperä kuoritaan puhtaaksi

Tikkurilan keskustan rakentaminen käynnistyy puiden kaadolla ja maa-aineksen puhdistamisella.

Puiden kaataminen Männistönpuistossa alkoi torstaina. Puistossa on suurikokoisia puita, muun muassa mäntyjä, koivuja, haapoja ja vaahteroita.

Paikalla yritetään säilyttää puustoa mahdollisuuksien mukaan. Alueella on suojattu 28 puuta.

Maaperän puhdistaminen nytkähtää liikkeelle alkavalla viikolla, ja se kestää vuoden loppuun asti. Työ tehdään Ratatien, pääkirjaston, kaupungintalon ja Asematien rajaamalla alueella. Urakka etenee ensin alueen etelälaidalla.

Puhdistaminen on välttämätöntä. Radan itäpuolella vuoteen 1984 toimineelta Grönbergin lyijytehtaalta ja nykyisen kirjastonpuiston paikalla 1970-luvun alkuun asti toimineelta akkutehtaalta levisi ilman mukana ympäristöön lyijyä, joka on sitoutunut maan pintakerrokseen.

Pilaantunutta maata arvioidaan olevan noin 10 000 tonnia ja jätepitoista maata alle 2 000 tonnia.

– Tällaisen maan puhdistustyössä tulee usein yllätyksiä. Esimerkiksi tarkat pitoisuudet selviävät vasta työtä tehdessä, toteaa projekti-insinööri Johanna Virtanen kaupungin geotekniikasta.

Maan puhdistaminen toteutetaan kahdessa vaiheessa siten, että jalankulku Männistönpuiston halki onnistuu työmaasta huolimatta.

Pilaantunut maa-aines kuljetetaan ympäristöluvan mukaisiin vastaanottopisteisiin ympäri Etelä-Suomea. Jätemaan pitoisuus ratkaisee sen, mihin se lähetetään. Vastaanottajalla on oltava tieto maa-aineksen sisällöstä.

– Kokonaiskustannukset ratkaisevat, mihin pilaantunut maa-aines viedään, arvioi Virtanen.

Puhdistustyön vuoksi joudutaan poistamaan epävirallisia parkkipaikkoja. Keväällä aloitetaan maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentaminen kaupungintalon ja nykyisen Kenkäaseman väliin.

Puhdistaminen poikkeaa tavanomaisesta maanrakennustoiminnasta. Puhdistustyössä on mukana riippumaton työmaavalvoja, joka ohjaa kaivuuta ja näytteistää maa-aineksia, jotta ne lähtevät oikeisiin vastaanottopaikkoihin. Tämä hidastaa työtä verrattuna tavanomaiseen maanrakennusurakkaan verrattuna.

– Lisäksi pilaantuneiden maa-ainesten poisajo isoilla kuorma-autoilla vaatii kärsivällisyyttä työntekijöiltä ja keskustassa liikkuvilta, sanoo Virtanen.

Työn kokonaiskustannusarvio on noin 400 000 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu