Puheenaihe

Mielipide: Mikä avuksi, kun Kuriiritiellä kaahataan? – Haasteelliselle alueelle ei voi rakentaa edes hidasteita

Kuriiritiellä ajetaan kovaa ja alueen liikennejärjestelyissä olisi rutkasti parannettavaa, kirjoittaja kertoo.

Kuvituskuva

Alue on ilmeisen haasteellinen, sillä Vantaan katusuunnittelu on ilmoittanut että hidastetöyssyjä ei voi laittaa bussiliikenteen sekä savipohjaisen maaperän takia, kirjoittaja kertoo.

Tikkurilan länsipuolella oleva Kuriiritie tarjoaa autoilijoille mukavan oikotien Tikkurilantieltä Niittytielle ja sitä kautta Tammistoon tai Kehä 3:lle asuinalueen halki.

Jatkuvasti kasvava liikennemäärä ja alueelle tullut kauppakeskus ovat lisänneet läpiajon määrää ja ajonopeudet 40 km/h tieosuudella ovat myös kasvaneet.

Asiasta on ilmoitettu Vantaan katusuunnitteluun ja poliisilta on pyydetty ajoittain nopeusvalvontaa kadulle, sillä kaartuva katu aiheuttaa luonnollisesti varsinkin länteen päin ajavalle autoilijalle näköesteen ja suojatietä käyttävä saa kuljettajalta reagointiaikaa nopeudesta riippuen noin 5–10 sekuntia.

Vantaan katusuunnittelun mukaan alun perin ajatus on ollut, että autoilijat ajaisivat reittiä Tikkurilantie/Niittytie, mutta ajatus liikennevaloista ei autoilijaa houkuta.

Olen ollut yhteydessä asiasta Vantaan katusuunnitteluun ensimmäisen kerran jo vuonna 2011. Vantaan katusuunnittelu on reagoinut turvallisuuteen niin, että Kuriiritien ja Päivänkakkarantien risteykseen on rakennettu kavennus suojatien kohdalle vuonna 2017 ja nopeusnäyttö on asennettu länteen päin ajaville.

Jalankulkijalle kavennus on osaltaan tehnyt suojatien käytöstä turvallisempaa tämän risteyksen kohdalla jos autoilija ajaa Niittytieltä itään päin, mutta lännestä päin ajava saapuu suojatielle katveesta.

Kuriiritien muulla tieosuudella kadun ylittäminen on edelleen vaarallista edellä mainituista seikoista johtuen. Nopeusnäytöllä on marginaalinen vaikutus tiettyyn autoilijaryhmään, mutta esimerkiksi useat työajossa olevat autot eivät siihen reagoi vaan jatkavat matkaa samalla ylinopeudella.

Katuosuudelle on laitettu myös kieltomerkki kuorma-autojen läpiajolle mutta niin kuin arvaatte, ei sillä ole mitään vaikutusta raskaan liikenteen läpiajolle.

Koivuhaassa oleva yritysalue vaikuttaa myös asuinalueen läpiajoliikenteeseen niin, että Puutarhatielle on jouduttu laittamaan betonisia hidasteita jalankulkijoiden turvallisuuden vuoksi. Nämä hidasteet ovat tehneet Puutarhatiestä huomattavasti turvallisemman kuin mitä se aikaisemmin oli.

Alue on ilmeisen haasteellinen, sillä Vantaan katusuunnittelu on ilmoittanut että hidastetöyssyjä ei voi laittaa bussiliikenteen sekä savipohjaisen maaperän takia. Kuriiritielle ei voi laittaa hidasteita, sillä katu on liian kapea hidasteille?

Vantaan katusuunnittelun huolestuttavin vastaus kadun turvallisuuteen tuli jo vuonna 2012. Silloin kadun turvallisuuteen reagoitiin näin: "GoogleMapsin mukaan näkemäongelmia ei juuri ole, koska tonttien omistajat ovat pitäneet huolen katualueenkin siistimisestä." Haluaisinkin haastaa katusuunnittelun suunnittelijat käymään katualueita läpi muutenkin kuin Google Mapsin kautta.

Eräs räikeä esimerkki, joka ei ole ainutlaatuinen tällä tiellä, sattui keskiviikkona 13. elokuuta. Kävellessäni Kuriiritien jalkakäytävällä, todistin tilannetta, jossa kaksi autoilijaa ohittivat hitaammin ajavan pakettiauton Jäkkitien ja Puutarhatien välisellä osuudella. Mainittakoon, että ohittajat eivät välittäneet Lustetien risteysalueesta ohituksen aikana vaan olivat vastaantulevien kaistalla.

Jotta tämä vaarallinen tieosuus saataisiin turvalliseksi, ehdotukseni Vantaan katusuunnittelulle on, että Tikkurilantien ja Niittytien risteykseen rakennetaan liikenneympyrä kuten on tehty Niittytien ja Kuriiritien risteykseen.

Samalla Kuriiritielle asennettaisiin joko betonihidasteita tai vaihtoehtoisesti liikennevalot Kuriiritien/Tikkurilantien sekä Puutarhatien/Tikkurilantien risteykseen.

Seppo Nieminen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu