Puheenaihe

Mistä lepopaikat rahtareille? Pääkaupunkiseudulla on tuhlattu vuosia ongelmaan, joka näkyy nyt katujen varsilla ja nostaa rahtikuluja

Pääkaupunkiseudulle tarvitaan 2 –3 raskaan liikenteen kuljettajille tarkoitettua lepopaikkaa, arvioivat ely-keskus ja HSL.

Anne Repo

Raskaan liikenteen kuljettajien taukopaikoille huutavan on kova tarve pääkaupunkiseudulla, käy ilmi tuoreesta selvityksestä.

Samalla tarvittaisiin lisää taukopalveluita kuljettajille, jotka voisivat pitää lakisääteiset taukonsa.

Taukopaikkoja tarvitaan, jotta välttämättömät tavarakuljetukset sujuvat esimerkiksi satamiin, logistiikkakeskuksiin ja rakennustyömaille.

Selvityksen mukaan pk-seudulle tarvittaisiin 2–3 merkittävän kokoista taukopaikka-aluetta. Ne voisivat sijaista enintään 30 minuutin ajoajan päässä Helsingin satamista, Helsinki-Vantaan lentoasemalta, suurista rakennustyömaista tai Kehä III:n varren logistiikka-alueilta.

Uudenmaan ely-keskus ja Helsingin seudun liikenne (HSL) kertovat, että ne ovat yhteistyössä kuntien kanssa selvittäneet taukopaikkojen rakentamisen kustannus- ja vastuunjakomallia.

Mallissa esitetään, että valtio kattaisi taukopaikkojen rakentamisesta on 75 prosenttia ja loppu tulisi pääkaupunkiseudun kunnille riippumatta taukopaikan sijaintikunnasta. Kuntien osuudet jaettaisiin kunnan väliluvun perusteella.

Kuljetusalan toimijat ja etujärjestöt pitävät taukopaikka-alueiden puutetta vakavana ongelmana, johon pitäisi löytää pikainen ratkaisu. Asia edennyt, vaikka siitä on puhuttua vuosia. Suurimpana jarruna on pula sopivista maa-alueista pääväylien tuntumassa.

Tilanne on johtanut siihen, että rahtarit joutuvat pysäköimään esimerkiksi katujen varsille. Haittoina on myös kustannusten nousu.

– Ammattiliikennettä säätelevä ajo- ja lepoaikalainsäädäntö edellyttää taukoja tietyin välein, mutta liikenneinfrastruktuuri ei siihen kuitenkaan kaikilta osin tällä hetkellä vastaa, todetaan HSL:n ja ely-keskuksen tiedotteessa.

 

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Onko rekkamies jo uhanalainen laji? – "Perstuntumalle jää paljon käyttöä", sanoo tohtoriksi tähtäävä rahtarin poika6.3.2019 06.10
Poliisi kertoi rikosilmiöstä Suomen teillä – näin kepulirahtari käytännössä sen tekee21.8.2018 06.35
Hei duunarit ja rahtarit! Maanantaina ette enää saa sauhutella työautossa – koskee myös sähkötupakkaa12.8.2016 09.23

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu