Puheenaihe

Suomi-rata hyödyttää Vantaata – "Lentoasema tarvitsee hyviä yhteyksiä"

Kehäradan kapasiteetti ei enää pitkään riitä, joten Vantaa haluaa olla mukana Suomi-rata-hankkeessa.

Arkisto/Armi Suojanen

Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen iloitsee, että hallitus panee vauhtia uusiin ratahankkeisiin. Tällä viikolla päätettiin, että Suomi-radan sekä Turun tunnin junan hankeyhtiöiden perustamiseksi aloitetaan neuvottelut.

Vantaa on jo aiemmin ilmoittanut halunsa olla mukana Suomi-radan suunnittelussa. Se on Vantaalle tärkeä, sillä se tuo nopean yhteyden Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

– Lentokentän alueen kehittäminen on Vantaan ja koko Suomen elinkeinoelämälle merkittävää. Tuottaahan se neljä prosenttia bruttokansantuotteesta, saman verran kuin Nokia aikoinaan, Viljanen sanoo.

– Lentoasema tarvitsee hyviä yhteyksiä, sillä kehäradan kapasiteetti ei enää jatkossa yksin riitä. Vuonna 2030 lentomatkustajien määrän arvioidaan olevan jo noin 30 miljoonaa vuodessa.

Valtio on luvannut rahoittaa arviolta 150 miljoonaa euroa maksavaa suunnittelua 76,5 miljoonalla eurolla. Loppu jäisi kuntien ja Finavian maksettavaksi. Viljasen mukaan hankkeeseen voi hakea myös EU:n tukea, kunhan hankkeen yleissuunnitelma on tehty vuoteen 2021 mennessä.

– Mukana on nyt kahdeksan kaupunkia, Finavia ja mahdollisesti muita tahoja. Rahoittajia on huomattavasti enemmän kuin aiemmin ja kulut jakautuvat tasaisemmin.

Koko hankkeen kustannuksiksi on arvioitu 5,5, miljardia euroa.

– Vantaa ei ole sitoutunut rahoittamaan Suomi-radan rakentamista.

Suomi-radan suunnittelun arvioidaan kestävän 6–8 vuotta.

– Se on tulevaisuuden investointi, hän muistuttaa.

Vantaa, Helsinki ja Tampere päättivät yhdessä valtion kanssa tämän vuoden alussa perustaa Suomi-rata-yhtiön, jonka piti aloittaa valmistelut nopean junayhteyden saamiseksi Helsingistä lentoaseman kautta Tampereelle. Vantaa pääomitti sitä neljällä miljoonalla eurolla. Hanke kaatui, kun hallitus erosi.

Nyt kun mukaan on tullut uusia tahoja ja suunnitteluun sekä toteuttamiseen perustetaan omat yhtiöt, Viljanen arvelee, että asia on tuotava uudelleen valtuuston käsiteltäväksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Sanna Marin potkaisi ratahankkeet käyntiin – Suomi-rata saa valtiolta 76,5 miljoonaa euroa ja Turun tunnin rata 38,5 miljoonaa euroa10.9.2019 12.12
USU: Ratahankkeet puntarissa, Päärata maakuntajohtajille mieluisin – toiseksi suosituin on Itärata24.8.2019 11.09
HS: Tuleva hallitus haluaa kolme junaratahanketta – maksavat enemmän kuin hävittäjät16.5.2019 17.30
Yllätystieto asuntohinnoista – Yle: Jättimäinen ratahanke ei tuonutkaan hintarallia26.6.2017 10.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu