Puheenaihe

Pelastuslaitoksen osavuosikatsaus paljastaa hälytysajan pidentyneen – Syynä kymmeniä miljoonia maksanut uusi järjestelmä

Hätäkeskuksen käyttämän järjestelmän uusiminen on myös asiakkaan etu, sanoo Hätäkeskuslaitoksen pelastuksen toimialapäällikkö Pertti Mäenpää.

Arkisto/Mirja Hussain

Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen vastikään julkaisema osavuosikatsaus kertoo hälytysajan kasvaneen. Aika on pidentynyt yli minuutilla, kun verrataan hälytysaikaa tammi-huhtikuussa aikaan touko-elokuussa.

Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Jyrki Landstedtin mukaan hälytysajalla viitataan hätäpuhelun käsittelyaikaan eli aikaan joka kuluu hätäpuhelun alusta avun hälyttämiseen asti. Katsauksessa todetaan viiveen vaikuttavan suoraan asiakkaan saamaan avunsaantiaikaan.

Landstedt toteaa hälytysajan pidentymisen syynä olevan siirtyminen uuteen Erica-järjestelmään. Viive ei hänen mukaansa liity pelastuslaitoksen toimintaan, vaan jäljet johtavat Hätäkeskuslaitokseen.

– Puhelujen käsittelyajat pidentyivät uuden Erica-järjestelmän käyttöönottovaiheessa. Se on normaalia. Nyt käsittelyajat ovat jälleen palanneet siihen, mitä ne olivat ennen uuden järjestelmän käyttöönottoa tai jopa lyhentyneet, Hätäkeskuslaitoksen pelastuksen toimialapäällikkö Pertti Mäenpää kommentoi.

Mäenpää sanoo, että kymmeniä miljoonia maksaneen järjestelmän hankkiminen oli oikea ratkaisu.

– Nyt meillä on yksi yhteinen verkottunut Erica-hätäkeskusjärjestelmä, joka helpottaa valtakunnallisen tilannekuvan muodostamista. Nykyaikaisempi järjestelmä on myös asiakkaan ja toimialojen etu.

Uusi järjestelmä valittiin Mäenpään mukaan kilpailuttamalla.

Pelastusjohtaja Landstedt korostaa, ettei hätäpuhelun käsittelyaikaa pidä sekoittaa toimintavalmiusaikaan, joka kertoo, kuinka pian apua on hälytyksen jälkeen kohteessa. Myös toimintavalmiusaika oli kuitenkin kuluvan vuoden aikana pidentynyt noin 10 sekuntia.

– Se on normaalia vaihtelua Keski-Uudenmaan alueella. Syynä voi olla esimerkiksi liikenne, Landstedt sanoo.

Osavuosikatsauksessa todetaan lisäksi, että Zylink-puhelinvaihdeohjelman päivitys onnistui lopultakin. Landstedt kertoo päivityksen kuuluneen Vantaan kaupungin puhelinpalveluiden vastuulle.

Vantaan puhelinpalveluiden palveluesimies Hanna Suomalainen vastaa kysymykseen siitä, miksi katsauksessa mainitaan, että järjestelmä saatiin "lopultakin" käyttöön.

– Puhelujärjestelmän uusi versio otettiin vaiheittain käyttöön eri puolilla kaupunkia. Vaiheittainen käyttöönotto on yleinen käytäntö, jolla varmistetaan järjestelmän vakaus tuotannossa. Kesälomien vuoksi uuden version käyttöönotto sovittiin Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen kanssa syksylle 2019.

Puhelinvaihteen päivitys on Landstedtin mukaan pelastuslaitoksen toiminnan kannalta aina kriittinen.

– Olemme tyytyväisiä, kun päivitys on viimein onnistuneesti tehty.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Hätäkeskuspäivystäjä Päivi kuulee lasten hädän – ”Joudumme hälyttämään sosiaalipäivystäjän”20.12.2018 05.45
Turhat soitot kiusaavat nyt hätäkeskuksia – Älä soita näissä tapauksissa 112:een2.1.2019 08.16
Jo liki 40 maastopaloa! – Pelastuslaitokselta tuli nyt vakava varoitus – "Soita heti 112"17.4.2019 18.56

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu