Puheenaihe

Valepoliisit huijaavat taas vanhusten rahoja Uudellamaalla – lyhyessä ajassa ilmi jopa 25 uutta tapausta

Kuvituskuva

Johanna Erjonsalo / arkisto

Valepoliisi-ilmiö nostaa taas uhkaavasti päätään Itä-Uudellamaalla. Elokuun ja syyskuun aikana pelkästään Itä-Uudenmaan alueella on kirjattu jo 25 valepoliisitapausta. Uhrit ovat menettäneet valepoliiseille jopa kymmeniä tuhansia euroja – joidenkin tili on tyhjennetty kokonaan.

– Tämä on jo täysin organisoitunutta rikollisuutta. Huijarit soittelevat ikäihmisille ympäri Suomea kymmeniä, jopa satoja, puheluita päivässä ja esiintyvät poliisina, kertoo rikoskomisario Mikko Minkkinen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.

– He väittävät, että ikäihmisten pankkitunnukset tai pankkikortin tiedot olisivat päätyneet vääriin käsiin ja yrittävät näin huijata itselleen esimerkiksi vanhuksen verkkopankkitunnukset.

Huijaus etenee yleensä niin, että huijari onkii jostakin iäkkään ihmisen osoitetiedot ja puhelinnumeron. Tämän jälkeen huijari soittaa uhrille, esiintyy poliisina ja väittää uhrin tilitietojen tai pankkitunnusten joutuneen vääriin käsiin.

Jos verkkopankin tunnuslukuja tai luottokortin tietoja ei ole onnistuttu urkkimalla saamaan, on joissakin tapauksissa uhria painostettu nostamaan rahaa tililtään ja toimittamaan käteiset ennalta sovittuun paikkaan.

Uhreja on esimerkiksi pyydetty jättämään pankkikorttinsa tietyn kiven taakse tai heittämään pankkikortti ja pankkitunnukset alas parvekkeelta.

Huijareiden tarinat ovat olleet mitä mielikuvituksellisimpia ja he ovat erittäin hyviä puhumaan.

– Meillä on tiedossa tilanteita, jolloin seniorit ovat haistaneet puhelimessa palaneen käryn, mutta puhuja on kuitenkin onnistunut jotenkin puhumaan heidät siitäkin huolimatta ympäri.

– Poliisi ei koskaan kysy verkkopankin tunnuksia, tilitietoja tai luottokortin tietoja puhelimessa, Minkkinen painottaa.

Poliisin on hankala tavoittaa ikäihmisiä vain median ja sosiaalisen median kautta. Yhteistyötä tehdäänkin kuntien ja kaupunkien kanssa ja viestiä pyritään saamaan kunnallisten sosiaalipalveluiden kautta suoraan vanhemmille ikäluokille. Viesti on saattanut tavoittaa vanhuksen myös omaisten kautta, mutta esimerkiksi muistisairauden vuoksi asia on voinut unohtua.

– Siksi onkin erittäin tärkeää, että omaiset muistuttavat omia iäkkäämpiä sukulaisiaan aika ajoin tästä ilmiöstä, Minkkinen painottaa.

Valepoliisi-ilmiö pähkinänkuoressa

Oikea poliisi ei koskaan pyydä puhelimessa tai kenenkään ovella pankkikortin tai verkkopankin tunnuksia.

Valepoliisit saavat uhrin puhelinnumeron yleensä julkisista numeropalveluista tai esimerkiksi osoitteen tai auton rekisterinumeron perusteella.

Omaisten kannattaisi pitää huolta siitä, ettei iäkkäämmän ihmisen puhelinnumero ole julkisesti saatavilla. Numeron salaamisen voi sopia suoraan puhelinoperaattorin kanssa.

Tiliä suojaavat vuorokausinostorajat, tilisiirtorajat ja tilisiirtojen esto. Pankkitunnusten käyttämisessä kannattaa olla kaksinkertainen varmistus.

Aihetta kannattaa pitää yllä puheissa iäkkäämmän sukulaisen kanssa. Jos poliisina esiintyvä huijari soittaa ja urkkii pankkitunnuksia, ilmoita asiasta välittömästi hätäkeskukseen 112.

Näin poliisi pääsee mahdollisimman nopeasti epäiltyjen jäljille. Iäkkäiden kannattaa myös soittaa nuoremmalle sukulaiselle ja kertoa tapahtuneesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu