Puheenaihe

Autoilija, epäiletkö laittaa 2,5 barin paineen renkaisiin? ­– Lue ammattilaisen vinkit syyskeliin

Anton Soinne / Arkisto

Autonrenkaiden vaihtosesonki lähestyy. Ammattilaisen vinkki omatoimiselle vaihtajalle on, että syksyllä kannattaa laittaa renkaisiin ”pari naksua” enemmän painetta kuin valmistaja suosittelee.

– Suosituspaineet löytyvät yleensä oven kamanasta tai bensaluukun takaa. Niistä kannatta poiketa vähän korkeammalle. Jos paineeksi suositellaan esimerkiksi 2,2 baria, kannattaa laittaa 2,4–2,5 baria, sanoo yrittäjä Mika Aaltonen Riihimäen Rengascenteristä Aamuposti-lehdelle.

– Muuten renkaan paine ei enää olekaan oikea sitten kun on kymmenen astetta pakkasta.

Renkaat kannattaa Aaltosen mukaan täyttää mieluummin hieman yli kuin vähän alle valmistajan suosituksen.

– Ylipaine ei huononna renkaan ominaisuuksia, mutta alipaineistettu rengas kuluu nopeammin, Aaltonen muistuttaa Aamupostissa.

Varsinkin talviaikaan ajetaan Aaltosen havaintojen mukaan liian matalilla rengaspaineilla. Matalilla paineilla ei kuitenkaan saavuteta parempaa pitoa eikä muutakaan hyötyä.

– Vanhemmat autoilijat saattavat muistella ristikudosrenkaita ja niiden käyttöohjeita. Nykyisissä teräsvyörenkaissa vasta riittävä ilmanpaine ryhdistää renkaan rungon sellaiseksi kuin se on tarkoitettu, Aaltonen toteaa.

– Liian matala paine kuluttaa renkaan pintaa ja rasittaa sen rakennetta.

Alan liikkeissä renkaat täytetään ammattikäyttöön tarkoitetuilla laitteilla, jotka on mahdollista kalibroida. Entisenä bensakauppiaana Aaltonen tietää, että huoltoasemien täyttölaitteet ovat hyviä. Tämä selvisi myös, kun Aamuposti-lehti testasi ilmanpainelaitteita omalla levikkialueellaan Hyvinkäällä ja Riihimäellä.

Lue tämä autonrenkaista

Rengaspaineilla on merkitystä turvallisuudelle ja taloudellisuudelle

Vajaapaineisilla renkailla ajettaessa auton hallinta ääritilanteissa vaikeutuu, ohjauksen puoltaminen lisääntyy, polttoaineenkulutus kasvaa 3–6 prosenttia ja renkaan elinikä lyhenee 25–50 prosenttia.

Paineet pitäisi Liikenneturvan mukaan tarkistaa kerran kuukaudessa renkaan tai auton valmistajan suositusten mukaisesti.

Painesuositus riippuu yleensä auton kuormituksesta. Paineita tulee tarkistaa, jos kuorma selvästi poikkeaa tavanomaisesta.

Yleensä renkaiden paineet säilyvät hyvin. Jos jossain renkaassa paine vähitellen laskee, merkitsee se yleensä selkeää vikaa. Renkaaseen voi olla uponnut esimerkiksi naula tai ruuvi. Aluksi vuoto on niin vähäistä, että se näkyy vain hitaana paineen laskuna.

Poikkeavan paineen laskun syy on aina tarkistettava, ettei renkaan lopullinen tyhjeneminen tapahdu kesken matkan.

Uusissa autoissa on rengaspaineiden seurantajärjestelmä. Pyörien vaihdon yhteydessä järjestelmän joutuu yleensä ”kuittaaman”. Muulloin varoitusvalon syttyminen on merkki viasta, joka tulee heti tarkistaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu