Puheenaihe

Kaupunkipyörät jäivät telineisiin Vantaalla – Pyörien käytössä isoja alueellisia eroja

Männistönpolun pyöräasema Dixin vieressä on ollut suosittu asemapaikka. Vilhelmiina Merta palautti pyörän ja kiiruhti seuraavaan kulkuneuvoon.

Marjo J. Rämö

Lokakuun lopussa päättyvä kaupunkipyöräkausi jäi heikoksi Vantaalla.

Pyörillä tehtiin keskimäärin 400 matkaa päivässä. Pyöriä on käytössä tuhat, joten käyttöaste jäi siten 0,4:ään matkaan päivässä.

Helsingissä yhdellä pyörällä tehtiin keskimäärin seitsemän matkaa päivässä. Helsingissä kaupunkipyörät ovat tosin olleet liikenteessä jo useamman vuoden ja asemia on huomattavasti enemmän kuin Vantaalla.

– Tulos ei ole hyvä, mutta emme ole tavattoman pettyneitä, toteaa liikenneinsinööri Heikki Alkila.

Hän uskoo, että heikon käyttöasteen syynä on kaupunkipyöräkauden myöhästynyt aloitus.

Kaupunkipyörien piti olla liikenteessä kesäkuun alusta, mutta kausi pääsi alkamaan vasta juhannusviikolla.

Viimeiset asemat valmistuivat heinäkuun alussa.

Kaupunkipyörien alueellisessa käytössä on ollut isoja eroja.

Eniten pyöriä on käytetty Tikkurilan alueella.

Länsi-Vantaalla, Myyrmäen ja Martinlaakson alueilla, käyttö näyttää jäävän heikoksi, jopa heikommaksi kuin Keski-Vantaalla.

– Myyrmäki ja Martinlaakso ovat rakentuneet tiiviisti juna-asemien läheisyyteen, jolloin asukkailla on kävelymatka asemalle. Alueella on myös huomattavasti vähemmän työpaikkoja kuin Tikkurilassa, Alkila toteaa.

Koko kaupungin asemien käyttöä tarkasteltaessa, juna-asemien yhteydessä olleet asemat ovat olleet parhaiten käytössä.

– Yllättävää on se, että urheilupaikkojen läheisyydessä olevat asemat ovat jääneet heikolle käytölle, Alkila kertoo.

Myyrmäki-liikkeen aktiivi Petri Niskanen huomauttaa, että läntisen Vantaan vähäiset käyttömäärät voivat johtua myös siitä, että alue otettiin asemaverkostoon suunnittelun loppumetreillä. Alueen asukkaita ei ehditty kuulla asemien sijoittelusta toisin kuin Itä- ja Keski-Vantaan alueilla.

Myyrmäessä aseman mentävä aukko voisi Niskasen mukaan olla Virtatiellä. Pyöräasemaa on toivottu myös Jokiuoman puiston tuntumaan.

Liikenneinsinööri sanoo, että kaupunki analysoi pyörien käyttöä tarkemmin kauden päätyttyä. Länsi-Vantaan käyttöasteen nostamiseksi tehdään yhteistyötä Myyrmäki-liikkeen kanssa. Täysin poissuljettua ei ole, että joidenkin asemien paikkoja siirrettäisiin.

– Jotkut asemat on pultattu kivetykseen, eikä niiden siirtäminen vaadi järeitä toimia. Harmia koituu siitä, että kyseiset asemat on painettu paperisiin asemakarttoihin, joita on jaettu kuluneen kauden aikana.

Asiakkaiden antaman palautteen perusteella yksi syy kaupunkipyörien vähäiselle käytölle on se, että Vantaa ei kuulu samaan järjestelmään Helsingin ja Espoon kanssa.

Tällä hetkellä Helsingissä ja Espoossa voi pyöräillä yhteisellä 30 euron kausimaksulla. Vantaan kausimaksu on ollut 25 euroa.

Alkilan mukaan ensi kaudeksi pyritään saamaan yksi yhteinen kausimaksu.

Vantaalta vuokrattua pyörää ei voi vielä ensi kesänäkään palauttaa Helsinkiin tai Espooseen eikä toisin päin, sillä pyörät on hankittu eri toimittajilta.

Tällä tavalla mennään ainakin vuoteen 2022, jolloin Vantaan sopimus on ensi kertaa katkolla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Johanna ihastui Vantaan kaupunkipyöriin: Ihan mahtavaa! – rekisteröityneitä käyttäjiä nyt yli 4 00024.7.2019 08.00
Kaikki kaupunkipyöräasemat eivät ole vieläkään käytössä – tästä syystä Vantaan pyörät eivät sovi yhteen Helsingin pyörien kanssa17.6.2019 15.15
Kauan kaivattujen kaupunkipyörien tulo tökkii Vantaalla – tarkkaa aloituspäivää ei tiedetä vieläkään20.5.2019 13.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu