Puheenaihe

Vantaan ratikasta tehdään pian jatkosuunnittelupäätös – Bussilinjalle 562 tarvitaan korvaaja

Ratikka kulkee havainnekuvassa Rälssitietä Veromiehessä kohti kauppakeskus Jumboa.

Tuomas Vuorinen

Lähes 20 kilometrin pituisen Vantaan ratikkalinjan "askelmerkit" tarkentuvat loppuvuoden aikana. Kun tekninen lautakunta on tehnyt päätöksen yleissuunnitelmasta, kaupunginhallituksen ja -valtuuston on tarkoitus päättää toteutukseen tähtäävästä jatkosuunnittelusta loppuvuoden aikana.

Mikäli kaikki etenee suunnitelmien mukaan, ratikkayhteyttä Helsingin Mellunmäen metroasemalta Hakunilan, Tikkurilan ja kauppakeskus Jumbon kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle alettaisiin rakentaa 2024. Ratikan kyytiin pääsisi 2028.

Ensi tiistaina tekninen lautakunta päättää yleissuunnitelman hyväksymisestä. Yleissuunnitelma on pohja tarkemmalle maankäytön suunnittelulle, kuten reitin varrelle tehtäville asemakaavamuutoksille ja yksityiskohtaisille katusuunnitelmille. Silloin asukkaat pääsevät vaikuttamaan suunnitelmiin, huomauttaa Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Tiina Hulkko.

Laajan sekä monialaisen yleissuunnitelman on tehnyt ammattilaisten joukko ja siitä löytyy muun muassa ehdotus liikennöintiratkaisuista.

Ruuhka-aikoina ratikka kulkisi viiden minuutin välein ja päivisin 10 minuutin välein. Varhain aamulla ja myöhään illalla ratikka liikennöisi 15–30 minuutin välein. Ratikalla on yhteensä 26 pysäkkiparia ja matka Mellunmäestä lentoasemalla taittuu iltaruuhkassa noin kolmessa vartissa.

Lautakunnassa puidaan myös reitin linjausta Tikkurilassa. Ratakujaa pitkin kulkevan reittivaihtoehdon lisäksi tutkitaan Lummetietä kulkeva vaihtoehto. Se olisi helpompi rakentaa, mutta matka-aika pitenisi hieman. Lopullinen reittilinjaus on tarkoitus tehdä näistä vaihtoehdoista ensi vuoden aikana.

Ratikan rakentaminen ei ole halpaa. Sen kustannusarvio on noin 393 miljoonaa euroa. Vantaa hakee ratikalle valtion ja EU:n tukea.

Raideyhteyden rakentamista Vantaalle puoltaa se, että nykyinen bussilinja 562, jonka reittiä ratikka pääsääntöisesti noudattaisi, toimii jo nyt äärirajoillaan. Ratikka pysyy aikataulussaan paremmin kuin bussi ja pystyy kuljettamaan kerralla suuremman määrän ihmisiä.

Ratikan matkustajamääräksi ennustetaan aluksi yli 80 000 matkustajaa vuorokaudessa, ja kun reitin varrelle rakennetaan lisää asuntoja sekä palveluja, matkustajamäärä nousee 20 vuodessa yli 100 000:een.

Hulkko sanoo, että muilla joukkoliikennemuodoilla ei saa samanlaista vetovoimaa ja kasvua aikaa kuin ratikalla.

Ratikan arvioidaan vähentävän ainakin 5 000 henkilöautomatkaa vuorokaudessa, mikä auttaa Vantaata lähemmäs hiilineutraaliutta vuonna 2030.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Päättäjät löytävät Vantaan budjetista purnattavaa – Kritiikkiä saavat ratikka ja taiteilijaresidenssi27.10.2019 08.05
Suunnitelma: Vantaan ratikka kulkee Tikkurilasta Jumboon alle vartissa – "Vauhti on riittävä"26.6.2018 07.15
Näin mutkittelee Vantaalle tuleva raitiolinja – Kaupunki arvioi alustavasti pikaratikan aloitusaikataulua24.3.2018 07.45
Ratikan paras reitti Tikkurilan aseman ohi kulkee tunnelissa – Se on kallein ja vaikein toteuttaa10.11.2018 07.10
Ratikkalinja uhkaa Vaaralan maamerkkiä – "Tää on niin mun tuuria!"6.12.2018 07.55
Ratikkalinja vie tontin kulmia ja osan ostarista – Tarkentuneita suunnitelmia esitellään yleisötilaisuudessa maanantaina25.5.2019 07.10
Mielipide: Vantaan ratikka on välttämätön investointi20.6.2019 07.15
Mielipide: Vantaan ratikka päihittäisi bussin esteettömyydessä, pysyvyydessä ja ajon tasaisuudessa28.3.2019 07.05
Mielipide: Tiuhaan liikkuva bussi toimisi Vantaalla ratikkaa paremmin12.6.2019 08.35
Mielipide: Vantaalle tarvitaan kaksi ratikkalinjaa – "Yksinkertaisinta ja halvinta"24.4.2019 08.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu