Puheenaihe

Mielipide: Vantaan ratikka ei ole taloudellisesti eikä toiminnallisesti järkevä ratkaisu

Kirjoittajat eivät halua Vantaan lähtevän ratikan kyytiin, joka heudän mielestään on liian suuri haaste kaupungin taloudelle.

Arkisto/Johanna Erjonsalo

Ratikka ja raiteet ovat 1800-luvulta. Huomattavasti nykyaikaisempi ja edullisempi ratkaisu olisi sähkönivelbussi, kirjoittaja toteaa.

Vantaan ottaa vuonna 2020 yli 50 miljoonaa euroa lisälainaa. Lainakanta nousee lukemaan 949 miljoonaa euroa. Vuosina 2021–2024 lainakanta nousee lukemaan 1179 miljoonaa euroa ja vuonna 2028 lainakanta on jo 1400 miljoonaa euroa.

Tämä arviolaskelma perustuu siihen, että investointien taso ja tulorahoitusaste pysyy nykytasolla, jotka ovat noin 150 miljoonaa euroa vuodessa ja 63 prosenttia.

Verotulojen kasvun oletetaan pysyvän nykyisen ennusteen mukaisena. Talouskasvun arvioidaan kehittyvän nykyisten yhä heikentyvien skenaarioiden pohjalta.

Mikäli tähän laskelmaan lisätään ratikkahankkeen kustannukset Vantaan kaupungille, jotka ovat nykyhinnoilla noin 300 miljoonaa, niin lainakanta nousisi kustannustarkistuksineen lähes 2 000 miljoonaan euroon vuonna 2028.

Kun tähän lisätään konserniyhtiöiden nykyinen lainakanta, niin päädytään lukemaan 3 000 miljoonaa euroa.

Tähän ei Vantaalla ole varaa. Nyt ollaan kuitenkin jo sitomassa Vantaata ratikkahankkeeseen noin 15 miljoonan euron suunnittelurahalla, jota esitetään hyväksyttäväksi valtuustossa 11. marraskuuta.

Vantaan ratikkahankkeelle on esitetty kolme pääperustetta. Minä kumoan tässä ne kaikki ja haastan sekä poliitikot että kuntalaiset yhteiseen keskusteluun.

Päällimmäisin peruste taustalla on tietysti ollut vihreän linjan mukainen ilmastonmuutoksen torjunta ja päästöjen vähennys.

Vantaan kokonaispäästöt vähenisivät alle 0,5 prosenttia. Hintalappu siis 300 miljoonaa. Tosin kasvava autoliikenne kumoaisi tämänkin päästösäästön bussilinjojen karsiutuessa.

Yksi tärkeimmistä perusteluista on asukasmäärän lisääminen ja Itä-Vantaan joukkoliikenteen kehittäminen. Ratikka johtaisi siihen, että liikenneyhteydet kaupunginosien keskustoissa paranisivat, mutta kaikkialla muualla heikentyisivät.

Investointi siis hyödyttäisi eniten uudisasukkaita, joista 80 prosenttia on vieraskielisiä.

Perusteluna on ollut myös edistää autoriippumatonta elämäntapaa ja kansainvälistä saavutettavuutta. Kansainvälinen saavutettavuus varmaan toteutuisi, kuten edellä totesin. Mutta autosta olisi yhä useampi riippuvainen, kun bussilinjoja edelleen karsittaisiin ja ratikan saavutettavuus olisi yli kilometrin päässä.

Ymmärrän täysin sen, että Vantaan pitää parantaa joukkoliikenneyhteyksiä. Ratikka ja raiteet ovat kuitenkin 1800-luvulta. Huomattavasti nykyaikaisempi ja edullisempi ratkaisu olisi sähkönivelbussit, joiden päästöt ovat nolla ja toteuttamiskustannukset noin neljäsosa ratikasta.

Sähkönivelbussit voisivat palvella useampia vantaalaisia ja paljon ratikkaa joustavammin, edullisemmin ja ilman päästöjä. Kristillisdemokraatit tulevat esittämään budjettineuvotteluissa puolueetonta selvitystä ja vertailua ratikan ja sähkönivelbussin välillä ennen lopullista päätöksentekoa investoinnista.

 

Juha Malmi, ekonomi, KTM

Kaupunginvaltuutettu (kd.)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Päättäjät löytävät Vantaan budjetista purnattavaa – Kritiikkiä saavat ratikka ja taiteilijaresidenssi27.10.2019 08.05
Mielipide: Vantaan ratikka on välttämätön investointi20.6.2019 07.15
Mielipide: Tiuhaan liikkuva bussi toimisi Vantaalla ratikkaa paremmin12.6.2019 08.35
Mielipide: Vantaalle tarvitaan kaksi ratikkalinjaa – "Yksinkertaisinta ja halvinta"24.4.2019 08.10
Mielipide: Vantaan ratikka päihittäisi bussin esteettömyydessä, pysyvyydessä ja ajon tasaisuudessa28.3.2019 07.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu