Puheenaihe

KKV esittää harvinaista yrityskaupan kieltämistä: Keskon ja Heinon Tukun fuusio olisi liian mahtava

Kesko ja Heinon Tukku suunnittelivat yrityskauppaa. Kuvituskuva.

arkisto/Crista Lassfolk-Feodoroff

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on esittänyt Kesko Oyj:n ja Heinon Tukku Oy:n välisen yrityskaupan kieltämistä. KKV:n selvitysten mukaan yrityskauppa vähentäisi merkittävästi kilpailua päivittäistavaroiden myynnissä foodservice-asiakkaille. Foodservice-asiakkaita ovat esimerkiksi ravintolat ja hotellit.

Keskon päivittäistavarakaupan toimialaan kuuluva Kespro-liiketoimintayksikkö tarjoaa foodservice-palveluja ja harjoittaa tukkukauppaa. Myös Heinon Tukku on päivittäistavaroiden tukkukauppa, jonka pääasiallisia asiakkaita ovat foodservice-sektorin toimijat.

Foodservice-asiakkaita ovat esimerkiksi ravintolat, hotellit, catering-yritykset, huoltoasemat ja kioskit.

Selvitysten perusteella Keskon ja Heinon Tukun yhteinen markkinaosuus nousisi jopa 60–70 prosenttiin yleistukkujen markkinalla. Tarkka markkinaosuus on liikesalaista tietoa.

Viraston selvitykset osoittivat, että Kesko ja Heinon Tukku ovat kilpailleet läheisesti samoista asiakkaista ennen yrityskauppaa sekä Heinon Tukun perinteisellä toimialueella Uudellamaalla että muualla Suomessa.

Yrityskaupasta aiheutuvat kilpailuongelmat voidaan usein poistaa kaupan toteuttamisen edellytyksiksi asetettavilla ehdoilla. Kieltoesityksen tekeminen jäi tässä tapauksessa ainoaksi ratkaisuvaihtoehdoksi, koska Keskon KKV:lle toimittamien sitoumusten ei voitu katsoa poistavan tehokkaasti yrityskaupasta aiheutuvia haitallisia vaikutuksia kilpailulle.

Yrityskauppojen valvonta alkoi Suomessa vuonna 1998. Nyt tehty kieltoesitys on Suomessa kautta aikojen neljäs.

Molemmat yrityskaupan osapuolet ovat laajaa tuotevalikoimaa tarjoavia yleistukkuja, jotka palvelevat foodservice-asiakkaita valtakunnallisesti.

Muut laajaa valikoimaa tarjoavat suuret yleistukut ovat Wihurin Metro-tukut ja S-ryhmään kuuluva Meira Nova. Lisäksi markkinoilla toimii kolme pienempää yleistukkua.

Yleistukkujen ohella suuri joukko pienempiä, tiettyyn tuoteryhmään keskittyviä erikoistukkuja sekä päivittäistavaroita valmistavia yrityksiä toimittaa tuotteita foodservice-asiakkaille.

Erikoistukut ja valmistajat eivät kuitenkaan tuota merkittävästi kilpailun painetta laajaa tuotevalikoimaa myyville yleistukuille, joilta asiakkaat hankkivat suurimman osan, noin 70–80 prosenttia tarvitsemistaan tuotteista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Yrityskaupan seuraus: Vakuutusyhtiöstä saa potkut 95 työntekijää – kolme konttoria suljetaan26.4.2019 17.55
HUS jätti kilpailuttamatta hankintoja – KKV esittää 160 000 euroa seuraamusmaksuja18.11.2019 19.04
KKV: OP:n bonusohjelma ei rajoita vakuutusmarkkinoiden kilpailua11.2.2019 10.55

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu