Puheenaihe

Liukuporrasjumi jatkuu Tikkurilan asemalla – "Asemien liukuportaiden kanssa on Suomen oloissa todella paljon haasteita"

Tikkurilan aseman asemasillalta on jo pari kuukautta asteltu alas laitureille kaksi ja kolme ilman liukuapua kaidevian vuoksi.

Leena Koivisto

Tikkurilan katetulta asemasillalta junalaitureille 2 ja 3 laskeutuvat liukuportaat ovat olleet stopissa jo pari kuukautta. Jokapäiväiselle kulkijalle laskeutuminen kävellen ei ole ongelma, mutta tämän tästä portaiden yläpäässä pyörii hämmentyneitä matkaajia raskaiden matkalaukkujen kanssa tähyilemässä, mistä löytyvät hissit.

– Liukuportaaseen joudutaan vaihtamaan liikkuvat kumiset käsikaiteet. Vika on sellainen, että liukuporrasta ei turvallisuussyistä voi käyttää, kertoo Etelä-Suomen kunnossapidon aluevastaava Antero Kaukonen Väylävirastosta.

Korjaamisaikataulu on hänen mukaansa edelleen epäselvä.

– Koska tilanne on sellainen, ettei kaikkia tarvittavia varaosia ole laitetoimittajalla eikä huoltopalveluyrityksellä Suomen varastossaan, menee korjaukseen aikaa.

Samoissa portaissa on ollut jumeja usein ennenkin, välillä lyhyitä välillä pari viikkoakin kestäneitä. Vuosi sitten syyskuussa oli edellinen pitkä katko, kun portaisiin takertuneen maton rikkomien osien tilalle jouduttiin odottamaan uusia viikkotolkulla.

Ja toki muissakin aseman portaissa käyttökatkoksia on totuttu kohtaamaan.

Kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu toteaakin painokkaasti, että asemien liukuportaat ovat haasteellisia kunnossapidettäviä Suomen ilmasto-oloissa, joissa isot säänvaihtelut talven pakkasista kesän helteisiin koettelevat koneistoja.

– Ne ovat myös siten hankalia, että kun joku vähän erikoisempi varaosa tarvitaan, osat tulevat tehtaalta ja toimitusajat ovat usein todella pitkiä.

Liehun mukaan laadussa ei ole tingitty.

– Omissa hankinnoissamme on käytetty ehdottomasti vaativimpaan käyttöön tarkoitettuja järeimmän luokituksen laitteistoja, hän kuvaa.

– Mutta tosi paljon niiden kanssa silti on haasteita.

Sääolojen lisäksi liukuportaita koettelevat muutkin asiat.

– Valitettavan paljon tehdään myös ilkivaltaa, Liehu sanoo.

Koneistoja kuluttaa ja rikkoo lisäksi kengissä kulkeutuva hiekoitussepeli.

– Tätä on esimerkiksi Pasilan aseman uusissa liukuportaissa yritetty huomioida kasvattamalla portaiden juurella olevia ritilöitä eli niin sanottuja kurasyöppöjä niin pitkiksi kuin mahdollista, Liehu tietää. Pasilan portaat eivät kuulu Väyläviraston vastuulle, vaan kiinteistöosakeyhtiölle.

Sitä, että säänvaihtelu on rasite numero yksi, vahvistaa Liehun mukaan se, että esimerkiksi kauppakeskuksissa liukuportaat eivät aiheuta asemien kaltaista korjausrumbaa.

Väyläviraston hoidossa olevat liukuportaat lentoaseman asemalla ja Malmin aseman etelänpuoleiset portaat edustavat olosuhteiltaan kahta ääripäätä, lentoasemalla ne ovat tasaisissa olosuhteissa sisällä, Malmilla taas kokonaan ulkona.

– Tuntumani mukaan lentoasemalla liukuportaat ovat toimineet hyvin, Liehu vertaa.

Malmilla jatkuvaa riesaa aiheuttaneet etelänpuoleiset liukuportaat taas on päätetty vaihtaa tavallisiksi portaiksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Matto rikkoi liukuportaan Tikkurilan asemalla – korjausta odotettu kuukausi ja vielä odotetaan2.10.2018 07.15
Mielipide: Miksi Vernissakadun suuntaan ei ole Dixissä liukuportaita?4.2.2018 09.40
Lentoaseman liukuportaat tupruttivat savua23.3.2016 10.18
Tikkurilan aseman liukuportaat usein jumissa – "Hiekotussepeli on niille myrkkyä"12.1.2016 15.34

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu