Puheenaihe

Vantaan ratikka: investointi tulevaisuuden Vantaaseen vai kallis ja epävarma sijoitus?

Näin Vantaan ratikan on kaavailtu kulkevan Helsingin Mellunmäestä Hakunilan ja Tikkurilan kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Vantaan kaupunki

Ratikka ei ole mikään kevyt aihe Vantaalla. Ratikan yleissuunnitelman hyväksyminen jäi teknisen lautakunnan edellisessä kokouksessa pöydälle lisäselvityksien saamiseksi. Tiistain kokoukseseen niitä saatiin, mutta kaikkia ne eivät vakuuttaneet ja suunnitelman hyväksymisestä piti äänestää.

Äänet jakautuivat 7–4. Yleissuunnitelman hyväksymisen puolesta äänestivät Jarno Eskelinen (sd.), Anu Järveläinen (vas.), Anniina Kostilainen (vihr.), Kia Koskelin (sd.), Susanna Bruun (sd.) Kari Lopperi (sd.) ja Emmi Pajunen (vihr.). Vastaan äänestivät Timo Auvinen (sit./sin.), Mika Kasonen (kok.), Hannu Palmu (kesk.) ja Paula Lehmuskallio (kok.). Poissa olivat Mika Rautio (kok.) ja Katja Siniketo-Pietilä (kok.).

Osa lautakunnan jäsenistä pitää ratikan yksityiskohtaisen suunnittelun jatkamista elinehtona kaupungin tulevaisuudelle. Toinen puoli haluaa lisää täsmällisempää tietoa siitä, miksi juuri ratikkainvestointi on paras vaihtoehto.

Teknisen lautakunnan puheenjohtaja, kokoomuksen Paula Lehmuskallio epäilee ratikan kannattavuutta.

– Tämä ei ole läpihuutojuttu. Näillä tiedoilla ratikkavaihtoehto on melkein kuin hyppy tuntemattomaan.

Lehmuskalliota hirvittää ratikan hinta. Se on nyt noin 400 miljoonaa euroa.

– Kukaan ei tiedä 10 vuoden kuluttua, paljonko se on. Kustannukset voivat jopa tuplaantua.

Lehmuskallio toivoo nyt kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle täsmätietoja muun muassa siitä, mihin tarkalleen perustuvat selvityksessä todetut maanarvon nousu ja investoreiden kiinnostus sijoittaa juuri ratikkareitin varrelle.

– Minulla ei ole mitään ratikkaa vastaan. En vain usko, että se on ainoa, millä pelastutaan kasvihuoneilmiöltä. Onhan kaasubusseja ja niin edelleen.

Vihreiden Anniina Kostilainen on lautakunnan varapuheenjohtaja. Hänestä yleissuunnitelma ratikasta on perusteellinen ja laadukas.

– En voi käsittää vasta-argumentteja.

Kostilaisen mukaan ratikka on Vantaan kaupunkikehityksen kannalta ”täysin välttämätön”.

– Se ei ole pelkkää joukkoliikennettä.

Kostilainen huomauttaa, että koko Vantaan uusi yleiskaava rakentuu ratikan varaan.

– Emme ole eristynyt saareke, vaan osa pääkaupunkiseutua. Olisi täysin järjetöntä, että suunnittelisimme jotain omaa systeemiä erillään Helsingistä ja Espoosta.

Helsinki laajentaa ratikkalinjastoaan, kun Raide-Jokeri ulottuu Itäkeskuksesta Espooseen.

Kostilaisen mielestä siihen ei voi vedota, että Vantaa on köyhä. Tarvitaan investointeja, jotta asukasmäärän kasvaessa kaupunki pystyy tuottamaan tarvittavat palvelut.

Seuraavaksi ratikka-asiaa käsittelee kaupunginhallitus.

Vantaan ratikka

Vantaan ratikkaa on suunniteltu aktiivisesti noin kolme vuotta ja vähemmän intensiivisesti viisi vuotta, kertoo projektipäällikkö Tiina Hulkko. Ensimmäinen esiselvitys valmistui jo 1990-luvun alussa.

Uudessa yleiskaavassa ratikka on itäisen Vantaan kasvun perusta.

Yleissuunnitelmaa varten ratikasta on tehty useita raportteja ja selvityksiä, kuten toteutusmalli-, omistusmalli- ja superbussiselvitys.

Taustatyöhön on käytetty yhteensä 850 000 euroa. Selvitykset on teetetty konsulttityönä.

Ensi vuodelle suunnittelurahaa on 1,5 miljoonaa euroa, jos valtuusto päättää hyväksyä jatkosuunnittelun.

Päätös ratikan rakentamisesta tehdään arviolta 2023.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ratikkaan liittyvistä kirjauksista syntyi kiista – "Miksi satojen miljoonien hankkeella on kauhea kiire?"12.11.2019 19.09
"Ratikkakeskustelu on Vantaalla sivuraiteella"10.11.2019 08.05
Päättäjät löytävät Vantaan budjetista purnattavaa – Kritiikkiä saavat ratikka ja taiteilijaresidenssi27.10.2019 08.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu