Puheenaihe

Mielipide: Myyrmäen terveysaseman asiakaspalvelu on levitetty lappuina seinille

Kirjoittajan mielestä terveysaseman ohjelappumeri aliarvioi asiakkaan palveluntarvetta.

Lukijan kuva

Kirjoittajan mielestä terveysasemalla tulee olla asiakkaita auttavia ja neuvovia ihmisiä monenkirjavien ohjelappujen sijaan.

Kauhistuin Myyrmäen terveysaseman potilastoimistoon mennessäni asiakaspalvelun lasiseinille sekä pitkin aulan seiniä kiinnitettyjen eriväristen ja erilaisella käsialalla tekstattujen neuvojen määrää.

Potilastoimiston asiakaspalvelu oli järkyttävällä tavalla ulkoistettu pitkin seiniä. Kaiken lisäksi potilastoimiston suljettujen lasiluukkujen takana istui viisi ihmistä.

Kyllä potilastoimistossa pitää olla ihmisten ihmisiä palvelemassa. Asiakkaat ovat kaikki maallikkoja ja tarvitsevat jatkuvasti neuvoja ja opastusta. Siitä me vantaalaiset maksamme.

Luin tarkoituksella läpi kaikki lasikoppien ulkopuolelle kiinnitetyt ohjeet: varatulle ajalle ei tarvitse ilmoittautua, potilastoimistossa ei ajan varausta lääkäreille, potilasturvallisuuden vuoksi varmistamme vastaanotolla aina potilaan henkilöllisyyden, ole hyvä ja ota Kela-kortti esille, aula 6 on käytävän päässä, seuraa pinkkiä viivaa, ota vuoronumero, ajanvaraus lääkäreille 1 krs. hoidontarpeen arviosta. Osa viesteistä oli kiinnitetty tuplasti molempiin asiakaspalvelua varten oleviin lasiluukkuihin.

Lisäksi vuoronumeroautomaatin varteen kiinnitettynä oli ota vuoronumero ja pitkä litania rokotuksiin liittyviä ohjeita: matkailijoiden rokotusvastaanotto tiistaisin klo 8–9, vastaanotolla käsitellään matkailun erityisrokotuksia sekä malarian estolääkitystä koskevia kysymyksiä, lääkärin vastaanotto, josta peritään käyntimaksu, muut rokotukset hoitajan rokotusvastaanotolla, Myyrmäessä torstaisin klo 8–9, Martinlaaksossa tiistaisin klo 14–15, hoitajan vastaanotto on maksuton, ole ystävällinen ja odota vuoroasi aulassa, palvelemme yhtä asiakasta kerrallaan, kiitos, influenssarokotukset vain ajan varauksella.

Tämä ei ole terveyspalveluja tarvitsevien ihmisten oikeanlaista kohtelua. Potilastoimistossa olevien ihmisten pääasiallisen tehtävän pitää olla ihmisten ystävällinen neuvominen ja auttaminen eikä asiakaspalvelun siirtäminen ohjelappuihin seinälle. Asiakkaitten palvelutarpeen aliarviointi on anteeksiantamatonta.

Mikään ei terveydenhoidossa oikeuta toimimaan näin.

Palvelua kaipaava

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu