Puheenaihe

Kehä nelosen linjaus siirtyi Vantaalla pohjoisemmaksi – "Kiertää Riipiläntien asuntoalueet ja säästää Vantaanjoen kulttuurimaisemaa"

Uusi tie kulkee suurimman osan matkaa Vantaan puolella. Se yhdistää Hämeenlinnaväylän lännessä ja Kulomäentien idässä.

Etelä-Suomen Media

Kun Maantien 152 jatke Tuusulanväylältä Hämeenlinnanväylälle joskus rakennetaan, on siinä otettava huomioon myös Vantaanjokilaakson kulttuurimaisema ja luonnonsuojelualueet.

Maantiehanketta, joka kulkee Kehä III:n pohjoispuolella, kutsutaan myös Kehä neloseksi ja sen suunnittelualueelta löytyy runsaasti arvokasta eliöstöä.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen projektipäällikkö Mari Ahonen luettelee, että alueella elelevät muun muassa viitasammakko ja kirjoverkkoperhonen. Lisäksi siellä kasvaa lahokaviosammalta. Tien suunnittelualue on pääasiassa peltoa, metsää ja omakotitaloja.

Uusi linjaus huomioi aiempaa paremmin alueen luontoarvot.

– Kehä neloselle on nyt seudullisissa selvityksissä haettu useiden vaihtoehtojen kautta uusi pohjoisempi linjaus. Se lähtee Tuusulasta samasta sijainnista, mutta yhdistyy Hämeenlinnanväylään vasta Klaukkalan ohikulkutien liittymässä, kertoo Vantaan yleiskaavapäällikkö Mari Siivola.

Aiempi linjaus oli etelämpänä Luhtaanmäentien liittymässä.

Kehä IV:n reitti muuttuu voimassa olevaan yleiskaavaan verrattuna nimenomaan Kesäkylä-Koivikon luoteispuolelta, sanoo Siivola.

– Se kiertää Riipiläntien asuntoalueet pohjoispuolelta säästäen Vantaanjoen kulttuurimaisemaa.

Reunassa on lisäksi kaksi reittivaihtoehtoa.

Uuden linjauksen vuoksi ely-keskus on käynnistänyt tiehankkeesta ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA), vaikka sellainen tehtiin jo 1990-luvun puolivälissä.

– Aiemmassa YVA:ssa ei tarkasteltu lainkaan Reunan läpi kulkevia vaihtoehtoja. Katsoimme myös, että todennäköiset ympäristövaikutukset voivat olla laaja-alaisia ja merkittävästi haitallisia, perustelee ely-keskuksen ylitarkastaja Annukka Engström.

YVA-ohjelmasta voi jättää palautetta 23. joulukuuta asti.

Uusi kehätie liittyy myös Vantaan uuteen yleiskaava, jonka pitäisi tulla hyväksyttäväksi ensi vuoden lopulla.

– Maantie 152:n jatke on tärkeä saada yleiskaavaan, Ahonen sanoo.

Kun tiellä on aluevaraus yleiskaavassa, se huomioidaan esimerkiksi asumisen kaavoittamisessa.

Maantie 152:n jatketta on hahmoteltu yli 20 vuotta eikä se toteudu lähivuosinakaan.

– Se on pääkaupunkiseudun kuntien MAL-suunnitelmassa (maankäytön, liikenteen ja asumisen) vuoden 2025 jälkeisissä hankkeissa, Ahonen kertoo.

Ahosen mukaan valtiokaan ei edistä Kehä IV:sta aktiivisesti eikä sille ole budjetoitu rahaa.

Sujuvaa yhteyttä Tuusulanväylältä Hämeenlinnanväylälle tarvitsevat erityisesti Tuusulaan kaavoitetut logistiikkakeskukset lähellä Vantaan rajaa.

Kehätie kulkisi lähes 10 kilometriä Vantaan puolella ja runsaat kolme kilometriä Tuusulassa. Tiestä olisi hyötyä muun muassa Kiilan työpaikka-alueille, jonne se toisi sujuvamman yhteyden. Siivolan mukaan Kehä IV poistaisi myös rekkoja Katriinantieltä.

Kehä nelosen ei ole tarkoitus jatkua Vantaalla Kulomäentietä Korson läpi Lahdenväylälle.

– Tuusulanväylältä uusi yhteys ohjautuisi Tuusulan Itäväylän kautta Keravalle, Siivola toteaa.

Ahosen mukaan kehätien rakentaminen ei näyttäisi lisäävän merkittävästi liikennettä Vantaan Kulomäentiellä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Vantaa ei halua Kehä nelosta Korsoon – "Sinne ei voi lisätä raskasta liikennettä"24.11.2018 07.30
Kehä IV:n rakentamishanke etenee – suosittu lentokoneiden bongauskallio louhitaan matalaksi jättimäisessä jopa 20 vuotta kestävässä urakassa10.11.2018 09.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu