Paikalliset

Pysäkkikapina voitti: bussikatokset palaavat Kehä kolmoselle

Kehä Kolmosen varrelta poistettiin bussipysäkkikatoksia remontin yhteydessä. Nyt ne palaavat takaisin Ansatien, Nuolitien ja Kalliosolantien pysäkeille, koska Sirpa Kekäläinen ja muut pysäkeillä värjöttelevät osoittivat Liikennevirastolle, että katoksia tarvitaan.

Else Kyhälä

Kun bussimatkustajat aloittivat viestipommituksen, Liikennevirasto myönsi mokanneensa poistaessaan katokset.

Katokset tulevat takaisin Nuolitien, Ansatien ja Kalliosolantien bussipysäkeille Kehä kolmoselle. Sääsuojat poistettiin kehätien parannustöiden yhteydessä, kun arveltiin, ettei niille ole juurikaan tarvetta ainakaan kehäradan valmistuttua 2014.

Kehä kolmosen remontista vastaavan Liikenneviraston projektipäällikkö Antti Koski myöntää avoimesti, että katosten karsiminen oli virhearvio. Vääriin ja vanhentuneisiin tietoihin perustunut päätös korjataan.

– Jokaiselle kolmelle pysäkille tulee katos molempiin suuntiin, hän lupaa.

Oletimme, että katokset tulevat takaisin tietöiden jälkeen.”
Koski ei vielä pysty sanomaa tarkkaa ajankohtaa, milloin katokset ovat paikoillaan, mutta mahdollisesti vielä joulukuun aikana. Katokset ja niiden asentamisen hinta on yhteensä 40 00–50 000 euroa, ja sen maksaa Liikennevirasto.

Kehätien pysäkeillä värjöttelee bussia odottamassa jopa satoja ihmisiä eri vuorokauden aikoina. Pelkästään Ansatien pysäkiltä itään päin nousee yli 160 matkustajaa vuorokaudessa. Kehätie on tuulinen paikka odottaa bussia, ja talvella bussit voivat olla paljonkin myöhässä.

– Oletimme, että katokset tulevat takaisin tietöiden jälkeen. Mutta kun alueen maisemointityöt oli tehty eikä katoksia kuulunut, aloin selvittää asiaa, Itellassa työskentelevä ja Ansatien pysäkkiä käyttävä Sirpa Kekäläinen kertaa.

Ilman palautetta katoksia ei tulisi.”
Hän soitti ja lähetti sähköpostia Vantaan kaupungille, Ely-keskukselle ja Liikennevirastolle. Kun ilmeni, että katoksia ei oltu suunniteltu pysäkeille lainkaan, työpaikoilla syntyi kapina.

Kekäläinen turvautui faktoihin ja sai HSL:ltä tietää Ansatien pysäkiltä nousevien matkustajien määrän. Se kertoi selvästi, että katosta tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Kehäradan valmistuminen ei siirrä kaikkea työmatkaliikennettä juniin.

Tosiasiat tehosivat myös Liikennevirastoon, kun Kekäläinen ja hänen työtoverinsa Sari Sinkkonen lähettivät Antti Koskelle vaatimuksen katosten palauttamisesta. Myös myös muilta ihmisiltä tuli kitkerää postia katosten puuttumisesta.

 Ilman palautetta katoksia ei tulisi, Koski tunnustaa.

Kekäläinen iloitsee, että pian pysäkillä ei tarvitse odotella taivasalla.

– Loistavaa!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu