Puheenaihe

Kuluttaja: Älypuhelimen pitäisi kestää vähintään 4 vuotta – korjaus voi tyssätä varaosien puutteeseen

Suomessa ostetaan vuosittain 2,3 miljoonaa uutta älypuhelinta. Niiden käyttöikä voi kuitenkin olla jopa 10 vuotta.

Outi Paappanen

Suomalaiset ostavat vuosittain 2,3 miljoonaa uutta älypuhelinta. Uusia puhelimia ostetaan, vaikka vanhat olisivat korjattavissa. Kuluttajariitalautakunta on määritellyt, että ainakin hintavan uuden älypuhelimen tulisi kestää vähintään neljä vuotta.

Jos puhelin rikkoutuu ennen kuin sen odotettu käyttöikä tulee täyteen, siihen pitäisi olla saatavilla varaosia ja se pitäisi pystyä korjaamaan.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan myös älypuhelimien ohjelmisto- ja tietoturvapäivityksiä pitäisi saada vähintään neljän vuoden ajan. Näin ei kuitenkaan aina ole.

Kuluttaja-lehden selvityksen mukaan valmistajien lupaukset varaosien saatavuudesta ja laitteen eliniästä ovat varovaisempia kuin huoltoliikkeiden. Suosituimmista puhelinmerkeistä Apple tarjoaa ohjelmistopäivityksiä puhelimiinsa pisimpään.

Mitä suositummasta puhelinmallista on kyse, sitä pitempään varaosia on saatavilla.

Selvityksen mukaan huoltoliikkeissä korjataan jopa lähes kymmenen vuotta vanhoja älypuhelimia. Kuluttajat kuitenkin päivittävät puhelimiaan uudempiin malleihin keskimäärin noin parin kolmen vuoden välein.

Jos kuluttaja on valmis korjauttamaan vanhaa puhelintaan, voi korjaus tyssätä varaosien heikkoon saatavuuteen. Kuluttaja-lehden selvitys osoittaa, kuinka isoja eroja eri merkkien ja mallien korjattavuudessa on.

Oletko halukas korjauttamaan älypuhelintasi?

Olisin, mutta se ei aina onnistu
33% (73 ääntä)
Olen jo korjauttanutkin
24% (54 ääntä)
En ole, ostan uuden
22% (49 ääntä)
En, koska haluan päivittää puhelimeni uudempaan malliin
21% (48 ääntä)
Ääniä yhteensä: 224

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu