Paikalliset

Kehärata myllää täysin Vantaan bussilinjaston

Vantaan busslinjat menevät uusiksi kehäradan käyttöönoton vuoksi.

Else Kyhälä

Vantaalla kulkevat linja-autolinjat menevät uusiksi, kun kehärata otetaan käyttöön 2014. Millainen vuoteen 2021 asti ulottuvasta suunnitelmasta muovautuu, ratkeaa vähitellen. Nyt se on vielä raakile.

Se on varmaa, että pari vuotta sitten tehty linjastosuunnitelma ei toteudu, sanoo Arttu Kuukankorpi, joka on Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) joukkoliikennesuunnittelun ryhmäpäällikkö.

Hylätty suunnitelma nojasi voimakkaasti liityntäbussiajatukseen, mutta bussimatkustajien kriittisestä palautteesta oppineena Vantaan kaupunki ei pidä sitä toimivana. Se on tunnustettu tosiasia, että suoria linjoja Helsingin keskustaan pitää jättää.

Parhaillaan HSL suunnittelee Aviapolis-alueen linjoja. Suunnitelman pitäisi olla valmis helmikuussa.

Muille Vantaan bussilinjoille laaditaan suunnitelma ensi vuoden aikana, jotta ne ehditään kilpailuttaa 2013 ennen kehäradan valmistumista.

Jokeri 3 menisi tiheällä vuorovälillä.”
– Pitkissä linjoissa on ongelmia täsmällisyydessä. Nyt suositaan tiheitä vuorovälejä, jolloin matkustajat eivät ole niin sidottuja aikatauluihin, Kuukankorpi selvittää.

Yhdestä linjasta on jo HSL:n hallituksen päätös. Se on pitkä linja, Vantaan Jokeri Helsingin Mellunmäestä Hakunilan ja Tikkurilan kautta Myyrmäkeen. Ehdotuksessa se kulkee Kehä kolmosta pitkin, mutta Vantaan kaupunki haluaisi muuttaa sen kulkemaan Ylästön kautta.

– Jokeri 3 menisi joka tapauksessa tiheällä vähintään kymmenen minuutin vuorovälillä, Kuukankorpi toteaa.

Kehäradan valmistuttua myös suositun bussilinjan 61 luonne muuttuu, koska sitä ei enää tarvitse brändätä lentoasemalinjaksi. Muutoin sen tulevaisuus on ratkaisematta.

Jokeri 3:n lisäksi Vantaalla kulkisi näillä näkymin neljä säteittäisiä runkolinjaa. Yksi olisi Pähkinärinteestä Helsingin keskustaan ja toinen Aviapoliksen juna-asemalta Tammiston kautta Helsingin keskustaan.

Kolmas linja kulkisi Tikkurilasta Hakunilan kautta Helsingin Kalasatamaan, josta matkustajat voivat jatkaa nopealla metrolla keskustan suuntaan tai itään päin.

Neljäs säteittäinen runkolinja, Jokeri 2, lähtisi Kivistöstä ja kulkisi Helsinkiin Paloheinän tunnelin kautta Maunulaan ja sieltä keskustaan.

– Linjan matkustajamäärät tosin olisivat alustavien laskelmien mukaan niin pienet, että se todennäköisesti perustetaan aluksi tavallisena linjana eikä runkolinjana.

Juuri nyt HSL odottaa verkossa asukkaiden kommentteja Korso–Koivukylän alueen linjastosta, sillä se tehdään vuorovaikutteisesti ja yhteistyössä asukkaiden kanssa. Vaikutuskanavana on blogi, josta asukkaiden kommenttien ohella löytyy myös liikennesuunnittelijoiden viestejä työn edistymisestä.

Korso–Koivukylän suunnitelma valmistuu maaliskuun 2012 loppuun mennessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu