Puheenaihe

Vantaalla tehdään jälleen päätöksiä uudesta raideyhteydestä – Suunnitteluun 10 miljoonaa euroa?

Suomi-radan junasta pääsisi Vantaalla pois lentoasemalla.

Arkisto/Armi Suojanen

– Mitä konkreettista hyötyä Suomi-radasta olisi Vantaan kaupungille tai vantaalaisille? kysyy kaupunginvaltuutettu, Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Antero Eerola.

Eerolan kysymys on ajankohtainen maanantaina 10. helmikuuta, kun kaupunginhallitus pohtii kokouksessaan, puoltaako se Vantaan sitoutumista 10 miljoonalla eurolla Suomi-radan suunnitteluun.

Eerola viittaa kysymyksellään siihen, että Tampereelta lentokentän kautta Helsingin keskustaan kulkeva Suomi-rata menisi Vantaan rajojen sisäpuolella tunnelissa. Sen ainut pysäkki Vantaalla olisi lentoasema.

Raideyhteyksien edistäminen on Vantaalla tullut viime aikoina tutuksi. Päätös Vantaan ratikan suunnittelusta nuijittiin valtuustossa valmiiksi joulukuussa ja nyt kaupunginhallitus pohtii Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseen ja pääomittamiseen osallistumista ja sitä kautta Suomi-radan suunnitteluun osallistumista.

Liikenne- ja viestintäministeriö on neuvotellut Suomi-rata-hankeyhtiön perustamisesta muun muassa Helsingin, Vantaan ja Tampereen kaupungien sekä Finavia Oyj:n kanssa.

Valtion kautta hankeyhtiö Suomi-rataan on tarkoitus sijoittaa 51 prosenttia tarvittavasta pääomasta eli 76,5 miljoonaa euroa. Vantaan kaupungin osuudeksi on alustavasti arvioitu enintään 10 miljoonaa euroa euroa. Nyt käsillä olevilla päätöksillä Vantaa on sitoutumassa radan suunnitteluun, ei rakentamiseen.

Perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Niilo Kärki kummastelee sitä, miksi Vantaan tulisi osallistua Suomi-radan suunnitteluun mittavalla 10 miljoonan euron panostuksella.

– Kyseessähän tuntuu olevan valtakunnallinen pääväyläsuunnittelu. Miksi Vantaan kannattaa olla siinä mukana noin kohtuuttoman suurella summalla?

Kärki lisää, että kaupunginhallituksen käsittelyssä on nyt asia, josta ei ole vielä saatu riittävästi tietoa.

– Tuntuu, että Vantaalla hurahtavat läpi päätöksenteosta asiat, jos summa on viisi tai 10 miljoonaa. Rahaa ei sitten tunnu riittävän, jos summa on vaikkapa 100 000 euroa, Kärki jyrähtää.

Vihreiden valtuustoryhmä suhtautuu puheenjohtaja Emmi Pajusen mukaan "lähtökohtaisesti positiivisesti raidehankkeisiin". Pajunen kuitenkin korostaa, ettei Suomi-rataan liittyviä päätöksiä voi kuitenkaan tehdä ilman lisätietoa. Tietoa on luvassa maanantaina muun muassa kaupunginhallituksen iltakoulussa.

– Yksi kysymyksistä koskee sitä, keitä suunnittelun rahoittamiseen on Vantaan lisäksi tulossa mukaan, Pajunen toteaa.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja, kokoomuslainen Sari Multala toivoo niin kaupunginhallituksen jäsenten kuin valtuutettujen saavan maanantain aikana vastauksia kysymyksiinsä.

Multala sanoo raideyhteyksien parantamisen olevan sinänsä kannatettavaa. Hän kuitenkin lisää, että päätöksiä tehtäessä tulee ottaa huomioon liikenteellinen kokonaisuus, johon liittyvät muun muassa Helsingin päärautatieaseman kapasiteetti ja Pisararadan rakentaminen.

Kristillisdemokraattien valtuustoryhmää vetävä Tiina Tuomela kertoo, ettei ryhmä ole Suomi-radan kannalla.

– Haluamme selkeästi enemmän selvityksiä. Tunneliratkaisu on kallis. Tässä vaiheessa haluaisimme tarkastella mieluummin lisäraiteiden rakentamista pääradalle ja sen kapasiteetin lisäämistä.

Tuomela pitää erittäin huonona asiana sitä, että näin kallis hanke tuodaan päätettäväksi kovalla kiireellä.

Demariryhmä katsoo puheenjohtajansa Minna Räsäsen mukaan, että lähtökohtaisesti Vantaa tekisi huono ratkaisun, mikäli se ei lähtisi Suomi-rata-hankkeeseen mukaan.

– Kyseessä on iso hanke. Suomi-rata kulkee myös Vantaan alueella. Meidän tulee varmistaa, että olemme mukana sen suunnittelussa, jotta pystymme valvomaan Vantaan etua.

Räsänen harmittelee, ettei valtio vastaa taloudellisesti koko hankkeesta. Hän korostaa, että Vantaa on sitoutumassa vasta hankkeen suunnitteluun.

– Rakentamiseen ja siitä aiheutuvien kustannusten maksamiseen emme ole vielä sitoutumassa.

Kaupunginhallitus teki päätöksen maanantaina. Lue lisää:

Kaupunginhallitus teki päätöksen Suomi-rata-asiassa – Vantaa mukaan suunnitteluun enintään 12 miljoonalla eurolla

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Suomi-rata hyödyttää Vantaata – "Lentoasema tarvitsee hyviä yhteyksiä"15.9.2019 09.00
Sanna Marin potkaisi ratahankkeet käyntiin – Suomi-rata saa valtiolta 76,5 miljoonaa euroa ja Turun tunnin rata 38,5 miljoonaa euroa10.9.2019 12.12
Vantaan ratikan suunnittelu sai maratonkeskustelun jälkeen sinetin äänin 45–22 – Näin äänet jakautuivat17.12.2019 00.14
Vantaalla tehdään tänään historiallinen päätös ratikasta – lue tästä mistä Vantaan ratikassa on kyse16.12.2019 08.54
Vantaan ratikan jatkosuunnittelusta päätetään maanantaina – näin valtuutetut vastasivat VS:n kyselyyn15.12.2019 07.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu