Paikalliset

Kehärata joutuu painamaan jarrua

Aviapoliksen kahden sisäänkäynnin tunneliasema valmistuu ensimmäisessä vaiheessa, samoin kuin Lentoasema. Maanpinnalle valmistuvat Kivistö, Leinelä ja Vehkala, jonka rakentamista aikaistettiin. Tässä tunnelissa ajetaan junalla kesällä 2015.

Päivi Tuovinen

Tätä ennustettiin ja nyt se on vahvistettu: kehäradan käyttöönotto viivästyy yli puoli vuotta. Rata otetaan käyttöön heinäkuussa 2015.

Sen enempää käyttöönotto ei saa pitkittyä, sillä Vantaan asuntomessuille Kivistöön pitää päästä kulkemaan junalla heinäkuun puolivälissä 2015.

– Asuntomessuille päästään junalla, uskoo projektipäällikkö Harri Johansson Vantaan kaupungilta.

– Se on iso asia kaupungille, Johansson painottaa.

Ja sen tietävät myös rakentajat.

Junakyyti on tärkeää messuvieraille, mutta myös Kivistössä asuville. Alueen markkinoinnissakin rata on näkyvässä asemassa.

 

Se on ainutlaatuinen ongelma maailmassa, eikä kukaan tiedä, mistä se johtuu.”

Radan viivästyminen johtuu Helsinki-Vantaan lentoaseman kallioperässä kesällä 2010 huomatusta glygoli- eli jäänestoaineesta, joka hajotessaan vahingoittaa rakenteita. Sitä varten lentoaseman alle noin kilometrin matkalle tehdään kaksoistunneli, jolloin glygoli ei pääse kosketuksiin rakenteiden kanssa.

 

Kehäradan projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta kertoo, että glygolia on jokaisella lentoasemalla, mutta vain meillä se hajotessaan käyttäytyy rakenteita turmelevasti.

– Se on ainutlaatuinen ongelma maailmassa, eikä kukaan tiedä, mistä se johtuu, Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohonen toteaa.

– Glygoli itsessään ei ole vaarallista, Kansonen lisää.

Normaalisti glygoli hajoaa nopeasti, mutta lentoaseman maanalaiset olosuhteet estävät sen. Ruohonen kuvailee, että hajoava glygolimassa muistuttaa kuplivaa sinileväpuuroa, mutta se on väriltään vaaleanpunaista.

”Pinkki paholainen” aiheuttaa 50 miljoonan euron lisäkustannukset kehäradan rakentamiseen. Siitä 22,5 miljoonaa euroa maksaa Finavia Oyj, joka on yksi kehäradan kolmesta rahoittajasta Liikenneviraston ja Vantaan kaupungin kanssa. EU:kin tukee rataprojektia.

Radan rakennusurakka on edennyt nyt yli puoliväliin. Syyskuussa pitäisi valmistua Vantaankosken aseman kunnostustyö, josta kehärata lähtee kohti lentoasemaa.

Vantaankoskea seuraava Vehkala on aiemmasta poiketen päätetty rakentaa asemaksi jo ensimmäisessä vaiheessa. Tärkeäksi työpaikka-alueeksi määriteltyä Vehkalaa suunnitellaan parhaillaan, ja se valmistuu, kun rata otetaan käyttöön 2015.

Muut ensimmäisessä vaiheessa valmistuvat asemat ovat Kivistön ja Leinelän pinta-asemat sekä Aviapoliksen ja Lentoaseman tunneliasemat.

Kehäradan mahdolliseksi käyttäjämääräksi arvioidaan noin 200 000 matkustajaa päivittäin.

Kehärata

Kehäradalla on mittaa 18 kilometriä. Se kulkee Vantaankosken asemalta kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa ja kaartaa sieltä pääradalle Koivukylän eteläpuolelta.

Rakentaminen aloitettiin 2009.

Hankkeen kustannusarvio on 655 miljoonaa euroa. Summassa on 50 miljoonaa euroa töihin, joilla suojataan rakenteita niin, ettei jäänestoaineen hajoamistuotteet pääse vahingoittamaan niitä. Finavia maksaa näistä kuluista 22,5 miljoonaa.

Glygolihaitat torjutaan mm. rakentamalla kalliotunnelin sisäpuolelle ilmatiivis kilometri kaksoistunnelia lentoaseman alle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu