Paikalliset

Lentokoneiden mölinä kovinta nousualueilla

Miia Ainali asuu juuri ja juuri virallisella lentomelualueella Vantaanlaaksossa. Suurimman osan aikaa koneet eivät häiritse lainkaan, mutta kun tuulee tietystä suunnasta, koneet pyyhkivät talon yli, niin että grilli tärisee. Silloin Ainali nukkuu korvatulpat korvissa.

Johanna Erjonsalo

Kun muuttaa Vantaalle, tietää, että lentomelua on. Totta, mutta ei aivan. Lentomelun kokeminen on aina subjektiivista. Ihminen ei välttämättä tiedä itsekään, millaista melua sietää.

– On ihmisiä, jotka asuvat kovan melun alueella, eikä heitä häiritse yhtään ja päinvastoin, toteaa Vantaan kaupungin aluearkkitehti Asta Tirkkonen.

Myös Vantaan sisällä muuttaville lentomelu voi tuoda yllätyksen. Viereiseltä asuinalueelta toiselle muuttava saattaa luulla tuntevansa alueen, mutta melu onkin uudella alueella ihan eri luokkaa.

– Joskus voi olla ihan parista sadasta metristä kiinni, kuinka paljon melua tulee, sanoo Kiinteistömaailman myyntijohtaja Ari Pyynönen.

Minne Vantaalla sitten kannattaa muuttaa, jos on herkkä äänille?

Täysin hiljaisia alueita ei ole, mutta sinne, mistä koneet lähtevät nousuun, ei ainakaan kannata muuttaa.

– Koneet tuottavat enemmän ääntä nousuun lähdössä. Kaikilta kiitoradoilta sekä noustaan että laskeudutaan, kertoo Vantaan kaupungin ympäristöinsinööri Krister Höglund.

Helsinki-Vantaan lentokentällä on käytössä kolme kiitorataa.

– Noin 50 prosenttia lennoista nousee kiitorata kolmosen suuntaan, joka lentää yli Länsi-Vantaan. Alle jäävät muun muassa Vantaanpuisto, Petas, osa Martinlaaksoa, Vantaankoski, Vantaanlaakso ja Hämeenkylä, kertoo Höglund.

Laskeutuvista lennoista noin 40 prosenttia saapuu kiitorata ykköselle, jolle tullaan Korson suunnasta. Alle jäävät muun muassa Vierumäki, Vallinoja, Korso ja Keravan Savio.

– Kiitorata kakkosta käytetään lähinnä yölennoilla. Noin 50 prosenttia yölennoista laskeutuu kakkoselle, Höglund toteaa.

Kiitorata kakkoselle laskeutuvat koneet eivät aiheuta suurta meluhaittaa kenellekään, mutta nousevat häiritsevät tikkurilalaisia. Siksi koneet eivät nouse sieltä yöllä lainkaan.

Uusista asuinalueista suurin osa, kuten Leinelä, Kartanonkoski, Hämeenkylän Alakylä, Aerola ja Tammisto, ovat virallisen lentomelualueen ulkopuolella. Kivistönkin uusi alue on melualueen ulkopuolella, mutta tulevaisuudessa voi olla toisin.

– Finavia on hakenut lupaa laajentaa melualuetta, ja tällöin uusi, vielä rakentamaton osa Kivistöstä tulisi melualueen piiriin. Tällä hetkellä rakennettavat alueet jäävät juuri ja juuri melualueen ulkopuolelle, Höglund kertoo.

Eniten melualueen laajentaminen vaikuttaisi Vantaanlaakson suuntaan.

Vantaan on vastustanut suunnitelmaa ja se on tällä hetkellä korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyssä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu