Marika Lumme

Julkisen liikenteen imagon kohottaja

(PÄÄKIRJOIUS) Vantaalla on suuri tahtotila saada kaupunkiin ratikka kiskoineen. Ratikan kehutaan olevan urbaanisti mielenkiintoinen ja monesta kulmasta houkuttelevampi kuin muut joukkoliikennevälineet. Kaupungin mukaan ratikan imago on parempi kuin linja-auton. Ratikka voi lisäksi kulkea muun liikenteen seassa toisin kuin juna ja metron ratikka päihittää edullisemmalla hinnallaan.

Viimeisimpien suunnitelmien mukaan ratikan itäisin pysäkki on Helsingin puolella Mellunmäessä ja Vantaalla Länsimäessä (VS 27.6.). Ratikalla pääsisi huristelemaan Fazerilan ja Vaaralan kautta Hakunilaan, Lahdenväylälle ja Porttipuistoon. Tikkurilasta matka jatkuisi kohti länttä kauppakeskus Jumbon kautta. Päätepysäkki on suunnitelmissa lentoasemalla. Ratikkareitin molempiin päihin on jätetty varaus reitin laajentamiselle.

Ensimmäisen kerran ajatusta ratikasta huristelemassa Vantaan kaduilla on väläytelty jo vuosikymmeniä sitten. 1990-luvun alussa on tehty esiselvitys hankkeesta. Nyt ratikkakiskojen ja -varikoiden rakennustyöt kolkuttelevat jo lähes ovella. Jos kaikki menee kaupungin suunnitelmien mukaan, rakennustyöt alkavat vuonna 2025.

Aikataulu tuntuu tiukalta, koska vielä on monta neuvottelua käymättä ja useita päätöksiä tekemättä. Lompakko tarvitsee täytettä melkoisesti ennen kuin kaupungin haaveesta tulee totta. Ratikkahankkeen kokonaiskustannusarvio on tällä hetkellä noin 300 miljoonaa euroa, josta Vantaan osuus noin 100 miljoonaa euroa. Nähtäväksi jää pystytäänkö tarvittavat osapuolet vakuuttamaan riittävän ripeässä aikataulussa Vantaan ratikan vetovoimasta.

Marika Lumme

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet