Mikko HeinoKirjoittaja on Länsiväylän päätoimittaja.

Lentorata, tunnin juna, itärata...

(PÄÄKIRJOITUS) Tammikuu on ollut raideliikenteen ulostulojen aikaa. Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä linjasi tällä viikolla Helsingin ja Turun välisen tunnin junan olevan ”ajankohtaisin infrahanke, koska sen suunnitelmat ovat valmiina ja rakentaminen voitaisiin aloittaa heti”. Mäkelän mukaan tunnin juna ”tuo kaikki radan varren paikkakunnat tiiviiksi osaksi pääkaupunkiseutua”.

Helsingissä ratahankkeiden kiireellisyys nähdään toisin. Viikkoa ennen Espoon linjausta Helsingin pormestari Jan Vapaavuori ja hänen tamperelainen virkaveljensä Lauri Lyly korostivat pääkaupungista Helsinki-Vantaalle kulkevan lentoradan ja edelleen Tampereelle vievän pääradan kolmannen raiteen olevan lähitulevaisuuden tärkein liikenneinvestointi.

Samaa mieltä ollaan myös lentokenttäkaupunki Vantaalla, jossa lentorata on kirjattu yhdeksi maan seuraavan hallituksen ykköstavoitteista. Kaupunginjohtaja Ritva Viljasen mukaan lentorata olisi saatava valmiiksi jo ennen vuotta 2035, koska etelän rataverkko ruuhkautuu ja lentorata nopeuttaisi matka-aikoja lentokentälle niin etelästä kuin pohjoisestakin kehärataan verrattuna.

Pormestari Vapaavuori on toivonut, ”ettei synny huutoäänestystä tai lobbauskilpailua” (Kauppalehti 8.11.2018). Ulostulojen perusteella toive tuntuu jäävän toiveeksi. Keskustelun ilmaherruus on ollut lentoradalla ja tunnin junalla, ja Kouvolan ja Porvoon kautta Helsinki-Vantaalle kaavailtu itärata on jäänyt sivuosaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan kolmea ratahanketta ei ole asetettu tärkeysjärjestykseen ja hankkeita viedään eteenpäin rinnakkain (KL 8.11.2018). Muutaman kuukauden päästä maassa on kuitenkin uusi hallitus. Kun ratahankkeet lopulta laitetaan jonoon, niin joku pettyy.

Mikko Heino

Mikko Heino

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet