Armi Suojanen

Asema on liian pieni Tikkurilaan

Onhan se tuhat kertaa parempi kuin edeltäjänsä, mutta Tikkurilan matkakeskuksesta löytyy silti monta puutetta ja vikaa, jotka harmittavat päivittäistä junan ja bussin käyttäjää. Ensinnäkin se on osoittautunut neljässä vuodessa liian pieneksi. Koska matkakeskus on yhtä kokonaisuutta kauppakeskus Dixin ja toimistotornin kanssa, kompleksissa pörrää vuodessa yhteensä lähes 10 miljoonaa ihmistä (Suomen kauppakeskukset, 2018).

Ajoittain on hyvinkin ahdasta, kun työmatkalaiset pujottelevat matkalaukkuväen seassa. Ja kun osa aikataulunäytöistä on sijoitettu niin, että niitä tuijottelevat ihmiset jäävät tukkeeksi rullaportaiden eteen, törmäyksiähän siitä aiheutuu.

Asemalla voisi olla enemmän penkkejä. Ja olisi mukavaa, jos kaikki aikataulunäytöt toimisivat eikä laitureille laskeutuvien rullaportaiden korjaus kestäisi viikkokausia. Matkatavarasäilöäkin piti odottaa pari vuotta. Lisättäköön listaan vielä se, että raiteelta 1 Helsinkiin lähtevät toivoisivat varmaankin, että heillä olisi muu kuin käytävätila, jossa voi odotella myöhästelevää junaa. Rakennuksen automaattiovetkaan eivät tunnu kestävän rakennuksessa liikkuvien ihmisten määrää, ne temppuilevat.

Ja junalaitureilta puuttuu suojakatosta. Jos poistuu kahden rungon Flirt-lähijunasta pohjoispäästä, joutuu taivasalle. Katosta riittää vain vähän matkaa laitureilla Helsinkiin päin ja asemasillan kohdalla, josta tosin voi pudota jääpuikkoja päähän.

Yksi ilkeimmistä suunnittelumokista on eteläpäädyn oviaukko. Se, josta tullaan lyhyintä reittiä asemasillalta ja suunnataan Vantaan käytetyimpään bussiin 562 kohti Aviapolista. Ovelta pitää tehdä tiukka v-käännös bussipysäkin suuntaan. Talvella oven edusta on vaarallisen liukas. Lisäksi samaan aikaan vastaan tule iso joukko ihmisiä, jotka haluavat sisään. Taas törmäillään. Oven kohdalla arkkitehti on lisäksi unohtanut, että Tikkurilassa sataa vettä ja lunta. Oven päällä ei ole katosta.

Eikä käy kateeksi niitä autoilijoita, jotka yrittävät ajaa matkakeskuksen läpi. Jalankulkijoiden virta on lähes loputon eikä autoilijoille anneta tietä.

Ison kokonaisuuden suunnittelu kapealle tontille on vaikeaa, mutta olisihan se voinut onnistua paremmin.

Armi Suojanen

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet