Mia Lindström

Murrokset palveluissa pakottavat sopeutumaan

(PÄÄKIRJOITUS) Kun jokin asia arjessa muuttuu, ottaa se toisinaan koville. Näin kävi alkuvuodesta Myyrmäessä, kun Posti lopetti toimintansa kauppakeskus Myyrmannissa ja siirsi toiminnot Rajatorpan Shell-huoltoasemalle. Kauppakeskukseen jäi pakettiautomaatti ja kirjelaatikko.

Poruhan siitä nousi, kuten muutosten kohdalla yleensä tuppaa käymään.

Viime viikolla Posti kertoi, että kirjeiden jakelumäärä on puolittunut 10 vuodessa. Tämä näkyy väistämättä muutoksina toiminnassa.

Maaliskuun alusta alkaen kirjeposti jaetaan koteihin neljän päivän kuluessa lähettämisestä.

Jos haluaa kirjeen perille kahdessa päivässä, pitää tavallisen postimerkin rinnalle ostaa Plus-merkki. Tähän tapaan kirjeen lähettäminen maksaa jatkossa yhteensä kolme euroa (s. 4).

Postin muutokset ovat osa palvelujen moninaista murrosta. Asioiden hoitaminen tapahtuu niin posti-, pankki- kuin veroasioissakin nykyään ensisijaisesti sähköisesti. On kuitenkin monia, jotka vielä arvostavat tai tarvitsevat kasvokkain tapahtuvaa palvelua. He kuuluvat palvelumurroksen häviäjiin ja tarvitsevat riittävästi tukea oppiakseen uudenlaisen tavan asioida.

Uuden oppiminen voi kuitenkin olla myös positiivinen kokemus. Tämän sai todeta toimitukseen yhteydessä ollut vantaalainen lukijamme, joka Myyrmäen postimuutoksen seurauksena opetteli käyttämään verkossa OmaPosti-palvelua. Myyrmäkeläinen huomasi, että hänen kohdallaan palvelut itse asiassa paranivat. Muutos ei siis tuonutkaan heikennyksiä, vaan aiempaa monipuolisemmat palvelut.

Mia Lindström

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet