LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Vantaalaiset soten maksumiehiksi?

Käynnissä olevassa hoivapalvelukohussa on pääosin sivuutettu sen suhde sote-uudistukseen, joka tulisi moninkertaistamaan yksityisten palveluiden määrän.

Kun nykyisilläkään resursseilla ei pystytä hoitamaan valvontaa, kuinka paljon maksaisi palkata byrokraattiarmeija valvomaan ja sanktioimaan tuottajia? Eikö sama raha kannattaisi käyttää hoitajien palkkaamiseen?

Vantaa ja muut isot kaupungit eivät ole missään vaiheessa kannattaneet Sipilän hallituksen suunnitelmaa sote-uudistukseksi, koska me olisimme uudistuksen suurimpia häviäjiä. Vasemmisto ei muuallakaan maassa hyväksy palveluiden pakkoyksityistämistä. Hyvä hoito on mahdotonta, jos pääomasijoittaja vie rahoituksesta päältä 10 prosenttia. Esperit ja Attendot eivät ole tehneet virheitä, vaan ne ovat virhe.

Moni järjestö ja pienyrittäjä on perustanut lasten päiväkodin tai vanhusten hoivakodin, koska on halunnut tarjota hyvää palvelua. Valitettavasti tällaiset eettiset toimijat ovat nykyään poikkeus. Yksityinen vanhustenhoiva ja varhaiskasvatus ovat pääosin voiton maksimointiin pyrkivien, usein vielä veroparatiiseista operoivien pääomasijoittajien pelikenttää.

Tilanne pahenee vauhdilla ilman soteakin, ellei seuraava hallitus vaihda suuntaa täysin. Vantaalla valtuusto päätti ainoastaan Vasemmistoliiton vastustaessa ottaa strategiseksi tavoitteeksi lisätä yksityisen päivähoidon määrää. Osalle poliitikoista yksityistämisen syy on ideologinen, joillekin syy on näennäisesti halvempi hinta.

Usein syynä lienee talouslukujen kaunistelu, kun päivä- tai hoivakodin rakentamiseen käytetty velka näkyy yrityksen, eikä kunnan taseessa, vaikka kunta on käytännössä luvannut maksaa velan pois. Kikkailu tulee kalliiksi, sillä kunta saisi yrityksiä halvempaa lainaa.

Kunnan päiväkodeissa henkilökuntaa on enemmän ja mukana on monenlaisia korkeasti koulutettuja osaajia. Kunnalla ei ole tarvetta vääristellä työvuorolistoja eikä se voi toimia luvattomissa ja jopa vaarallisissa tiloissa.

Kaiken lisäksi yksityiset päiväkodit valitsevat vain helppoja lapsia - erityistä tukea tarvitsevat lapset tai ruoka-allergian saaneet voidaan lain mukaan heittää jo alkaneesta hoitosuhteesta pois kuntien päiväkoteihin ja näin valitettavasti tapahtuu.

Jos asiat hoidetaan hyvin, ei kunnan ja yksityisen välillä ole merkittäviä eroja henkilöstö- tai tilakustannuksissa. Suuri ero kunnan oman palvelun hyväksi tulee, koska pääomasijoittajien omistamissa suuryrityksissä on jopa kymmenen prosentin tuottovaade. Se on valtava meno, joka valuu kokonaan pois palveluista ja usein koko Suomesta veroparatiiseihin.

Loput menot ovat näiden rinnalla pieniä, mutta niistäkin on raportoitu säästettävän hoivabisneksessä, kun ruoka on ollut syömäkelvotonta ja sideharsokin haperoa.

Osmo Soininvaaran ja oikeiston ajatus siitä, ettei vähimmäismitoituksia tarvita, koska yritykset tekisivät halvemmalla parempaa käyttämällä uusia innovaatioita, ei ole tästä maailmasta. Hoitotyöhön tarvitaan hoitavia käsiä jatkossakin.

Poliitikkojen olisi nyt lopetettava teeskentely. Lasten ja vanhusten palveluita ei voi tuottaa laadukkaasti jos samalla pitää tehdä pääomasijoittajien vaatima voitto.

Vain säätämällä aukottomat vähimmäisvaatimukset yhdistettynä tiukkaan valvontaan ja koviin rangaistuksiin voidaan estää vanhusten ja lasten kaltoinkohtelu. Se johtaa suuryritysten vetäytymiseen markkinoilta, jolloin kuntien pitää ottaa se vastuu joka niille kuuluu.

Lain mukaan peruskoulussa ja toisella asteella ei saa tehdä voittoa. Sama pitäisi ulottaa varhaiskasvatukseen sekä vanhustenhoitoon. Suomella on varaa hoitaa lapsensa ja vanhuksensa, jos välistäveto lopetetaan.

Jussi Saramo

kaupunginvaltuutettu (vas.)

kansanedustajaehdokas

Lukijalta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet